Millioner af flygtningebørn går ikke i skole

kakuna_unhcr
15-årige Rihanna Siraj bor sammen med sine søstre i flygtningelejren Kakuma i Kenya. Hendes storesøster Fauzia arbejder, så Rihanna i stedet kan gå i skole. Hendes drøm er at blive læge.
Foto: UNHCR
Forfatter billede

Flygtningebørn og uddannelse

4 millioner flygtningebørn går ikke i skole, en stigning på en halv million børn på blot et år. Det er mere end halvdelen af alle flygtningebørn i skolealderen.

61 pct. af flygtningebørn er i skole (primary education), sammenlignet med 92 pct. af alle børn på verdensplan.

23 pct. af flygtningeunge er i gymnasiet (secondary education), sammenlignet med 84 pct. af alle unge på verdensplan.

1 pct. af flygtninge er i gang med videregående uddannelse, sammenlignet med 37 pct. på verdensplan.

Og det er mere end halvdelen af alle flygtningebørn i skolealderen.

Rapporten, der hedder ”Turn the Tide: Refugee Education in Crisis”, viser, at trods indsatser fra regeringer, UNHCR og dets partnere, er der ikke tilstrækkeligt mange børn, der kommer i skole, ud af det stigende antal flygtninge i verden.

”Uden uddannelse vil fremtiden for disse børn og deres samfund være uigenkaldeligt beskadiget.”

Store forskelle

Rapporten sammenligner antallet af flygtningebørn, der går i skole, med antallet af børn på verdensplan – og her er tydelig forskel.

Kun 61 procent af flygtningebørnene går i ”primary school”, som kan sammenlignes med folkeskole, mens 92 procent af alle børn globalt set går i skole.

Og når man ser på den videregående uddannelse, er der enorm forskel. Kun én procent af alle flygtningebørn går i gang med en videregående uddannelse, mens det gælder 37 procent af den øvrige befolkning.

”Uddannelse er simpelt hen afgørende for de mange millioner af flygtningebørn- og unge. Et klasseværelse kan være et sted, hvor børnene oplever noget normalitet, og derudover er skolegang helt fundamentalt for at sikre disse børns fremtid. Får flygtningebørn muligheden for at lære, udvikle sig og trives, vil de vokse op og bidrage til de samfund, der huser dem nu, og ikke mindst have ressourcerne til at genopbygge deres hjemlande, når forholdene er sikre og stabile nok til at vende hjem,” siger Elisabeth Arnsdorf Haslund, talsperson i Danmark for UNHCR, FN’s Flygtningeorganisation

”Mere end ni ud af ti flygtningebørn bliver i dag huset af udviklingslande, og der er brug for mere støtte til disse lande for at sikre, at flygtningebørnene bliver inkluderet i de nationale skolesystemer,” siger hun.

Støtte til udviklingslande

Rapporten peger på de fremskridt, der er gjort af de lande, der har forpligtet sig til New York-erklæringen for flygtninge og migranter, om at sørge for at få yderligere 500.000 flygtningebørn, som har fået afbrudt deres skolegang, tilbage i skolen i 2017.

Samtidig opfordrer UNHCR til, at der gøres mere for at sikre, at alle flygtninge får den kvalitet uddannelse, de fortjener.

Rapporten opfordrer værtslandene til at lade flygtningebørn komme ind i de enkelte landes skoler og have en ordentlig læreplan gennem grundskolen og gymnasiet, så de kan opnå de kvalifikationer, der kan være deres springbræt til universitetet eller en højere erhvervsuddannelse.

I rapporten bemærker UNHCR endvidere, at udviklingslande er vært for 92 procent af verdens flygtninge i skolealderen. Det betyder, at disse lande har brug for mere vedvarende økonomisk støtte fra det internationale samfund.

Endelig opfordrer rapporten til stærkere partnerskaber med den private sektor, humanitære organisationer og udviklingsorganisationer og regeringer til at finde løsninger, der kan sikre, at flygtninge kan studere.

Find rapporten her