Handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) lancerer nu et nyt frivillighedsprogram – Volontør i Verden – til 20 millioner kr., som skal hjælpe endnu flere almindelige danskere ud i den store verden – og til at fortælle om deres oplevelser, når de kommer hjem.
Programmet skal ses som et forsøg på at styrke den folkelige opbakning til u-landsbistanden ved at afsøge nye veje, løsninger og modeller.
Flere og flere almindelige danskere rejser frivilligt ud i verden for at gøre NOGET for at hjælpe u-landenes fattige. Det være sig frivilligt arbejde på børnehjem i Bangladesh, hjælp til fattige kvinder i Cambodja eller engelsk-undervisning et sted i Afrika.
Alene gennem danske NGO’er rejser i år 1.500 danskere til udviklingslandene som frivillige, og tallet er i kraftig stigning, skriver udenrigsministeriet i en pressemeddelelse torsdag.
Den tendens hilser Mogens Jensen velkommen og lancerer derfor det nye frivillighedsprogram – Volontør i Verden.
Programmet skal hjælpe endnu flere danskere ud i den store verden og “bidrage til at nedbringe udgifterne til danskernes brændende ønske om at gøre en forskel for fattige mennesker i u-landene”, hedder det.
“Ikke kun for unge fra hjem med klaver”
”Der er nok en tendens til, at det er unge fra hjem med klaver, der kommer ud i verden som frivillige. Det har både noget med pengepung og organisationernes rekruttering at gøre”, siger Mogens Jensen og fortsætter:
“Glippede chancen som ung, kan det være svært at få muligheden igen, når man er etableret med familie og arbejde. Her skal organisationer og virksomheder have bedre mulighed for at samarbejde om at sende medarbejdere ud som frivillige i en periode, og det ønsker regeringen at støtte op om”.
De endelige rammer og kriterier for programmet vil bliv lagt i samarbejde med organisationer, som allerede har større udviklingsprojekter, men ministeren har lagt sig fast på tre pejlemærker:
1) Fokus på unge fra flere samfundslag.
2) Virksomhedssamarbejde.
3) Kreativ formidling.
Klare krav om formidling, når man kommer hjem
Programmet skal rumme klare formidlingskrav, så organisationer og virksomheder forpligter sig på at kommunikere om de konkrete projekter og oplevelser.
Her vil programmet bl.a. lade sig inspirere at et samarbejdsprojekt mellem Folkekirkens Nødhjælp og Bilka, hvor ansatte rejser til Malawi og er frivillige på sundhedsklinikker – for derefter at formidle deres oplevelser til kolleger og kunder i butikkerne.
”Vi skal ikke undervurdere ambassadør-elementet. Har man først fået Afrika eller Asien ind under huden, smitter det af på venner, familie og lokalmiljø. U-landsfrivillige engagerer sig typisk også efterfølgende i organisationsarbejde. Det er den fødekæde, jeg ønsker at styrke,” siger Mogens Jensen.
På lang sigt vil Mogens Jensen med frivillighedsprogrammet flytte debatten om Danmarks bidrag i verden ud fra Christiansborg og ind på skoler og arbejdspladser:
”Verden omkring os påvirker danskerne mere og mere. Og samtidig har Danmark stadig større mulighed for at påvirke verden – både gennem humanitære, militære og diplomatiske bidrag. Virksomheder spiller også en stadig større rolle”.
“Men vore muligheder for at påvirke verden er direkte proportional med danskernes viden om både succeser og udfordringer derude,” slutter ministeren.