I begyndelsen af december deltog otte kvindelige tekstildesignere fra Palæstina i en workshop, der skulle hjælpe dem med at modernisere deres produkter og derved gøre dem lettere at sælge. Det skriver Det Danske Hus i Palæstina i en pressemeddelelse.
Workshoppen, der foregik på Vestbredden, indgår i det langsigtede projekt ”Design in Context”, der siden 2012 har arbejdet for at understøtte de palæstinensiske desginere både kreativt og økonomisk.
Der har allerede været afholdt workshops om forretning og markedsføring, og denne gang handlede det altså om at optimere produkterne, så de kan sælges også på det internationale marked.
”Min rolle er at vise kvinderne designmetoder, som de kan bruge til at udvikle deres arbejde. Vi arbejder med at bevare de palæstinensiske motiver, men ved for eksemepl at ændre farvepalet og materiale kan produkterne gøres mere salgbare og give kvinderne en højere indkomst,” fortæller den danske tekstildesigner Josefine Gilbert, der ledede workshoppen.
En af de palæstinensiske workshop-deltagere er 52-årige Sara Hassasna fra landsbyen al-Ubeidiya, hvor workshoppen blev afholdt.
”Workshoppen gav mig inspiration til at bruge palæstinensiske mønstre på en anderledes måde, som er mere moderne, men stadig palæstinensisk,” siger hun.
Til foråret arrangerer Det Danske Hus i Palæstina en udstilling i København, hvor gæster har mulighed for at se og købe de palæstinensiske kvinders tekstildesign.