Modetøj som gratis nødhjælp

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Dansk Røde Kors indgår nu et samarbejde med Dansk Textil & Beklædning, som skal gøre modetøj til nødhjælp, skriver den store humanitære organisation tirsdag på sin hjemmeside.

Hvert år destruerer den danske tøj-industri tonsvis af tøj, som ikke når at blive solgt før nye kollektioner gør dem usælgelige. Det skal det nye initiativ “FashionAid” lave om på.

Social ansvarlighed styrkes
Brancheorganisationen Dansk Textil & Beklædning (DTB) står bag FashionAid, der har som mål at gøre social ansvarlighed nemmere tilgængeligt for danske mode- og tekstilfirmaer.

FashionAids første projekt er et tøjsamarbejde med Dansk Røde Kors, der skal sørge for at tøjindustrien donerer sin overskuds- eller fejlproduktion af dansk modetøj gratis til Røde Kors.

– Vi ved, at mange virksomheder gerne deltager, men at det ofte kniber med at hive de administrative ressourcer ud af dagligdagen, siger advokat og projektleder Mikkel Gudsøe, Handelsafdelingen i Dansk Textil & Beklædning.

FashionAid gør det lettere

Med FashionAid bliver det nemmere for virksomhederne at koble sig på velgørenhedsprojekter med en fælles og effektiv indsats. Medlemsvirksomhederne skal blot udfylde en formular, så afhenter Dansk Røde Kors tøjet. Efter aftale med virksomhederne bliver det enten brugt som nødhjælp eller solgt gennem Dansk Røde Kors butikker.

Interessen vil vokse

Generalsekretær i Dansk Røde Kors, Anders Ladekarl, er glad for samarbejdet, som han tror vil være med til at øge interessen fra virksomheder, der vil styrke deres sociale profil.

– Vi har jo mange forskellige aktiviteter, der passer til mange forskellige virksomheder, og vi har et gennemprøvet og sikkert distributionsnet, som sørger for, at tøjet ikke pludselig dukker op som billige parallelimporterede varer i butikkerne. Jo hurtigere vi får det budskab ud, desto flere kan vi hjælpe i verdens brændpunkter, siger Anders Ladekarl.

Kilde: www.drk.dk

Man kan læse mere om samarbejdet på