MS: EU’s biobrændstofmål koster dyrt og er kun skadeligt

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

EU’s biobrændstofsmål koster 133 milliarder om året og hjælper ikke klimaet. Det viser beregninger fra ActionAid, som Mellemfolkeligt Samvirke er med i, og Friends of the Earth Europe.

De europæiske bilister kommer snart til at tanke dyrere benzin og diesel for at hjælpe klimaet. Men det kommer slet ikke klimaet til gode, viser beregningerne, ifølge en pressemeddelelse fra MS torsdag.

Priserne stiger, fordi biobrændstoffer er dyrere at producere end benzin og diesel, og EU-lovning pålægger alle medlemslande, at 10 procent af transportsektorens energiforbrug i 2020 skal komme fra vedvarende energi.

I Danmark lægges der i udkastet til ny energi- og klimalovgivning op til, at alle 10 procent skal dækkes af biobrændstoffer, som overvejende bliver produceret af fødevarer.

”Loven er skabt af en sympatisk tanke om at gøre noget godt for klimaet. Men første generations biobrændstoffer er et dyrt klima-svindelnummer, er med til at skubbe mennesker ud i sult og har ingen positiv effekt på klimaet. Derfor bør Danmark og EU droppe målsætningen. Jo før jo bedre”, siger generalsekretær i Mellemfolkeligt Samvirke, Frans Mikael Jansen.

EU og Danmarks lovgivning har skabt en kunstig efterspørgsel på biobrændstoffer. I mange udviklingslande bliver landbrugsjord nu brugt af store firmaer til at dyrke benzin i stedet for mad.

Det medvirker til stigende globale fødevarepriser og skubber millioner af fattige mennesker væk fra deres jord og ud i sult. Mindst 37 million hektar jord er allerede blevet taget til at producere biobrændstoffer. 60 procent af den jord ligger i Afrika.

Øget efterspørgsel efter biobrændstoffer vil blandt andet betyde, at regnskoven fældes for at øge de dyrkbare arealer – hermed øges udslippet af drivhusgasser.

Fremmes som grønt alternativ

De nye tal viser, at den planlagte stigning i biobrændstoffer kan koste de europæiske forbrugere mellem 698 og 936 milliarder kroner mellem i dag og 2020.

Biobrændstoffer bliver fremmet som et ‘grøn’ alternativ til klima-skadelige fossile brændsler, men undersøgelser lavet for Europa-Kommissionen bekræfter, at EU’s forventede anvendelse af biobrændstoffer rent faktisk kan øge udslippene – især hvis lande er afhængige af biodiesel fra palmeolie, soja og raps.

”I stedet for at fastholde det mislykkede forsøg med første generations biobrændstoffer må de europæiske politikere se efter bæredygtige alternativer, så vi kan tackle både verdens klimakrise og fødevarekrisen. Danmark må som EU-formand sikre, at vi ikke både skubber mennesker ud i sult og forværrer verdens klimaproblemer med dårlige løsninger”, siger Frans Mikael Jansen.

Den øgede udledning af drivhusgasser som følge af anvendelsen af biobrændstoffer er blevet anslået til at skabe ekstra 65 millioner tons CO2 hvert år i EU – det svarer til 29 millioner flere biler på vejene i 2020.

I øjeblikket anvender EU 4,7 procent biobrændstoffer i transportsektoren og de nationale planer indikerer, at det vil være 8,8 procent af transport-energi i 2020.

Yderligere oplysninger hos generalsekretær i Mellemfolkeligt Samvirke, Frans Mikael Jansen, på tlf. 2028 08844 eller pressechef Sara Schlüter på tlf. 6043 4321.