Netsite går til modangreb på AidOnline – kalder konceptet simpelt tyveri

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Netsitet bold.dk går til modangreb på firmaet AidOnline Aps, der har lanceret et computerprogram, som erstatter internetmediernes betalte annoncer med annoncer fra samarbejdspartnere, der støtter velgørende organisationer.

“I yderste konsekvens kan netmedierne miste indtægtsgrundlaget for deres produktion, og blive tvunget til at dreje nøglen om. Vi har derfor i dag valgt, at blokere vores hjemmeside for brugere, der har installeret AidOnlines program, skriver bold.dk i en pressemeddelelse onsdag.

Bold.dk kalder AidOnlines koncept for et angreb på mediernes muligheder for at levere et godt produkt til brugerne og skriver videre:

“Selskabet bag beholder selv de 20 procent (af annonceindtægterne, red.), og sender de resterende penge videre til velgørende organisationer, men det ændrer ikke på, at det er simpelt tyveri. Bankrøverier kan heller ikke undskyldes, blot fordi man donerer 80 procent af udbyttet til nødlidende, og beholder resten selv”.

Bold.dk understreger, at sitet flere gange har tilbudt velgørende organisationerne gratis reklamekampagner. Sitet er en specialside for nationalsporten fodbold og har bl.a. flittigt omtalt det velgørende projekt “FC Savanna”, som foregår i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp.

Netop Nødhjælpen er en af de 12 organisationer, der samarbejder med AidOnline.

Også formanden for Foreningen af danske internetmedier, Christian Peytz, stiller sig stærkt kritisk over for AidOnlines koncept og de humanitære organisationers deltagelse i det.

AidOnline fjerner hjemmesidernes bannerannoncer og erstatter dem med reklamer for de virksomheder, AidOnline har indgået aftale med. Virksomhederne betaler for opmærksomheden, mens brugerne af konceptet kan vælge, hvor 80 procent af denne betaling skal gå hen.

De sidste 20 procent snupper AidOnline som nævnt til sig selv og regner på denne baggrund med at kunne ekspandere kraftigt. Det svarer til, at hver gang man donerer en femmer til velgørenhed, havner en krone hos firmaet.

Se også http://www.u-landsnyt.dk/indhold.asp?ID=18684&mode=Nyhed