NGO-kampagner: Succes eller selvmål?

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

“Sultende børn får pungen op af folks lommer”, siger marketingfolkene.

Men erfaringer fra både Danmark og andre lande viser, at for stort fokus på nød og elendighed på længere sigt undergraver befolkningens tro på, at udviklingsbistanden overhovedet nytter.

Det skriver de små og mindre u-landsorganisationers samarbejdsplatform, Projektrådgivningen i Århus, i et mødeoplæg i sit seneste nyhedsbrev fredag.

Hvordan finder vi balancen? Er vi virkelig nødt til at forenkle vore budskaber for at sikre de nødvendige indtægter?

Eller kan vi tilrettelægge kommunikationen, så den også kan rumme både udviklings-samarbejdets kompleksitet og de gode resultater, som faktisk er blevet nået?

Projektrådgivnin-gen og Verdens Bedste Nyheder-kampagnen inviterer kommunikationsfaglige fra u-landsorganisationerne til en heldags workshop torsdag d. 26. januar kl. 10-16 på Vartov i København.

Undervejs er der oplæg af Carl Otto Dethlefsen og Sune Bang, to af de centrale folk bag Danmarks-indsamlingen og masser af diskussion.

Man kan læse mere om mødet i U-landsnyt.dks kalender på
http://www.u-landsnyt.dk/kalender-indhold/kursus-ngoernes-kampagner-succes-eller-selvm-l