Den afrikanske gråpapegøje er efterspurgt i hele verden som kæledyr, selv om fuglen er og bliver et vildt dyr. Men den illegale handel med “fuglen fra Ækvator” betyder, at den i dag er udryddelsestruet.
Og et af verdens største flyselskaber har gennem flere år bidraget til, at den illegale handel lever.
Det skriver World Animal Protection i en artikel på sin hjemmeside mandag.
Det tyrkiske flyselskab, Turkish Airlines, er nemlig et af de foretrukne hos smuglerne af de vilde dyr. Og noget tyder på, at flyselskabet har lukket øjnene for det.
Vi har fremlagt problemet for flyselskabet uden at modtage svar eller reaktioner.
Turkish Airlines overtræder traktater
Igennem de sidste to år har Turkish Airlines og dets fragtselskab, Turkish Cargo, ellers taget flere skridt for at bakke op om dyrevelfærd. For eksempel har selskabet tilsluttet sig traktater, bl.a. Buckingham Palace Deklarationen, der har til formål eksplicit at beskytte mod handel med vilde dyr.
Men så sent som 18. december 2018 fragtede Turkish Airlines en stort parti gråpapegøjer fra Nigeria til Libanon via Istanbul. Og billedet gentager sig i den undersøgelse, som vi har foretaget i årene fra 2014-2017.
”Det er dybt foruroligende. Historier dukker op med jævne mellemrum i medierne, og vi har beviser på, at Turkish Airlines fragter disse udryddelsestruede dyr. Vores egen undersøgelse dokumenterer, at afrikanske gråpapegøjer, der beslaglægges i lande som Nepal, Libanon og Kuwait, har været fragtet med Turkish Airlines,” forklarer Cassandra Koenen, der er global ansvarlig for eksotiske dyr hos World Animal Protection.
Mange fugle dør på rejsen
I hele 2018 har vi således undersøgt handelskæden for de eksotiske fugle, der ender som kæledyr rundt om i hele verden. Når fuglen indfanges, hakker krybskytter dens flyvefjer af. Siden stoppes 60-80 gråpapegøjer ned i en kasse på størrelse med en kuffert.
Mere end hver anden fugl dør undervejs, fastslår kampagnemedarbejder Stephanie Kruuse Klausen fra World Animal Protection Danmark:
”Det er vilde dyr, som ikke er vant til at blive holdt fanget. Selve indfangningsmetoden er utroligt stressende for fuglene. De jages ud af deres sociale flok og får brutalt hakket deres flyvefjer af. Pladsen i fragtkassen er utrolig trang, og den er beskidt, fuld af ekskrementer og dårligt vedligeholdt. Fuglene mister deres fjer, og mange får traumer, som påvirker dem i resten af livet – hvis de da altså overlever.”
Vi vil derfor have Turkish Airlines til at leve op til de forpligtelser, som flyselskabet selv har været med til at tilslutte sig. Alt andet er hyklerisk og en hån mod dyrevelfærden, mener Cassandra Koenen:
”Handel med vilde dyr er en gigantisk industri, der kræver giganternes deltagelse for at blive opløst. Turkish Airlines er en gigant på rejsemarkedet, og derfor er det så vigtigt, at flyselskabet øjeblikkeligt stopper med at fragte vilde dyr i deres last. Personalet skal kunne stoppe denne fragt allerede ved check-in,” siger hun og fortsætter:
”Det er hele idéen med at forpligte sig via internationale traktater. Indtil Turkish Airlines kan håndtere dette ansvar, bør de helt stoppe med at fragte vilde dyr.”
På grund af den omfattende illegale handel med gråpapegøjer er bestanden faldet med 79 % i de sidste 50 år. I samme periode anslås det, at 2-3 mio. af fuglene er blevet indfanget fra naturen. Op til 20 % af bestanden af vilde gråpapegøjer bliver årligt indfanget.