Ny analyse af de danske u-landsforeningers kommunikation

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Hvordan fremstiller danske u-landsorganisationer bevidst eller ubevidst international udvikling og global fattigdom i kampagner og fundraising? Det kan nu læses i en ny analyse af NGOernes kommunikation, “Finding Danish Frames”.

Det skriver NGO-samvirket Civilsamfund i Udvikling (CISU) i sit seneste nyhedsbrev tirsdag.

De 22 kampagner, som forskerne fra RUC har analyseret, kan placeres inden for seks overordnede ‘frames’, som bliver præsenteret og analyseret i rapporten Finding Danish frames.

Samtidig kommer forskerne med fem anbefalinger til de danske folkelige aktører, der virker i verdens fattige nationer.

De er uddybet i den danske introduktion som følgende:

* Husk de underliggende årsager til de problemer, I vil bringe op
* Engager tilhængere og muliggør deltagelse: Andet og mere end donationer
* Giv offentligheden mulighed for at lære mere
* Præciser kommunikationen
* Giv stemme til partnerne i Syd

Analysen er speciel aktuel nu, da den årlige kampagne “Verdens Bedste Nyheder” topper fredag d. 13. september med events landet over.

CISU med sæde i Aarhus repræsenterer over 260 organisationer, foreninger og grupper.

Man kan hente hele rapporten og læse det danske sammendrag på http://www.cisu.dk/Default.aspx?ID=30129

Se også tips til at komme i pressen i telegrammet
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/14-06-13/det-er-ikke-nok-det-er-synd