Verdensbanken investerer i olie- og mineprojekter i u-lande for at sætte gang i den private sektor, men de selskaber, der modtager støtten, sender store dele af indtjeningen i skattely.
Det konkluderer en ny rapport fra solidaritets- og bistandsorganisationen IBIS og og vagthunden DanWatch, der kom ud mandag, fremgår det af pressemeddelelser fra de 2 organisationer.
IBIS har sammen med det uafhængige danske researchmedie DanWatch netop færdiggjort rapporten “Escaping Poverty – Or Taxes?” om skatteplanlægning i projekter, der modtager støtte fra International Finance Corporation (IFC).
IFC er Verdensbankes særlige afdeling for private investeringer.
Rapporten ser konkret på IFCs investeringer i 69 udvindingsprojekter i olie- og mine-industrien.
Undersøgelsen viser, at der forekommer udbredt brug af skatteplan-lægning i de granskede projekter, hvilket underminerer IFCs mål om at skabe økonomisk vækst og udvikling gennem skattebetalingerne fra udvindingsprojekterne.
Samlet set drejer det sig om svimlende beløb, der kunne være brugt af ofte meget fattige lande på udvikling.
F.eks. mener myndighederne i Zambia, at den schweiziske minegigant Glencore burde have betalt over 100 millioner britiske pund mere i skat i perioden 2006-2008 alene for en enkelt mine (Mopani) i det sydafrikanske kobberland.
Skatteplanlægning
Ved at skyde gæld ind i deres investeringer i udviklingslandene kan de multinationale olie- og mineselskaber sikre sig urealistisk høje fradag og således slippe for at betale skat i det land, hvor de ellers udvinder naturressourcer.
Mere end 1/3 af de lande, hvor der er IFC-støttede projekter, har ingen regler for, hvor meget gæld en virksomhed må indskyde i et projekt og dermed er det umuligt at forhindre virksomhederne i at benytte sig af denne form for skatteplanlægning.
57 procent af de undersøgte virksomheder i IFCs udvindingsportefølje investerer desuden deres penge via selskaber i skattely. På denne måde er det potentielt muligt for virksomhederne at reducere deres skattebetalinger i projekter i u-lande fra omkring 30 procent helt ned til en halv procent.
Et holdingselskab i et skattely kan bruges til såkaldt ‘tynd kapitalisering’ af et datterselskab, der står for udvinding af olie eller mineraler i et u-land.
Det betyder, at virksomhederne bag IFC-støttede projekter kan indskyde mest mulig gæld og mindst mulig egenkapital og derved opnå rente-fradrag i stedet for at betale skat af udbytte. Samtidig får firmaerne en skattefri renteindtægt i et skattely.
Målet for selskaberne er at planlægge deres skat internt i koncernen, så de afholder udgifter og opnår fradrag, hvor skatten er høj, og har deres indtægter, dér hvor skatten af lav.
Derudover kan et holdingselskab i skattely bruges til at sælge ydelser til datterselskabet i u-lande til overpriser og dermed opnå yderligere skattefordele.
IFC: Intet problem
IFC ser det imidlertid ikke som sandsynligt, at investeringer gennem skattely kan medføre tab af skatteindtægter i Syd:
“Sandsynligvis vil det have meget lille eller ingen indvirkning på, hvad der betales i skat i de lande, hvor naturressourcerne udvindes,” skriver IFC i en mail til DanWatch.
IFC forklarer dog ikke hvorfor og vil ikke forholde sig til konkrete eksempler, hvor u-lande har tabt skatteindtægter på virksomheders skatteplanlægning via skattely.
IFC har hidtil ikke stillet krav til de virksomheder, man støtter, om at undgå strukturer, der kan bruges til skatteplanlægning.
IFC siger, at regeringer i Syd har modtaget 7 milliarder kroner i samlet indtægt fra IFC-støttede udvindingsprojekter i 2009. Dog vil IFC ikke oplyse, hvilke regeringer der har modtaget pengene, og hvilke firmaer der har betalt.
Progressiv dansk holdning
Da Verdensbanken holdt bestyrelsesmøde den 10. november stod en opstramning af procedurerne for IFCs investering på dagsorden.
På sådanne bestyrelsesmøder indgår Danmark i den nordisk-baltiske gruppe, der på mødet stemte imod vedtagelse af nye retningslinjer for IFCs investeringer.
Ifølge udviklingsminister Christian Friis Bach (R) var man utilfreds med de foreslåede retningslinjer, fordi man finder dem for lempelige og mener de indeholder for mange undtagelsesbestemmelser:
– Vi ville gerne have set en langt hårdere linje over for skattely, men jeg synes, at den gode nyhed er, at man i det mindste har fået vedtaget retningslinjerne som udgangspunkt for investeringsbevillingerne. Så det er et fremskridt, men vi havde gerne set, at man var gået endnu længere, siger udviklingsministeren.
IBIS: Meget positiv dansk holdning
Ifølge Lars Koch, politisk medarbejder i IBIS, er Verdensbankens holdning til skatteplanlægning meget bekymrende:
– Vi synes, det er stærkt problematisk, at Verdensbanken, når den støtter udvikling i den private sektor, ikke tager hensyn til, om selskaberne er placeret i skattely. Særligt i olie- og mineindustrien er skattebetalingen typisk det vigtigste element i virksomhedens bidrag til de lande, hvor de opererer, siger han.
Til gengæld er Lars Koch meget positiv over, at den nordisk-baltiske gruppe stemte imod de svage bestemmelser, der blev vedtaget på det netop afviklede bestyrelsesmøde. Samtidig er det også positivt, at Christian Friis Bach har så meget fokus på problematikken-
– I IBIS er vi meget glade for at Danmarks nye udviklingsminister er så optaget af, hvor stort et problem skatteplanlægning og kapitalflugt er for u-landene, og vi håber dette fokus bliver fastholdt fremover, anfører Lars Koch.
Man kan se hele rapporten på
http://www.danwatch.dk/sites/default/files/documentation_files/danwatch-ifc-report-final-november2011.pdf