Susanne Hegelund tiltræder 1. marts 2011 som kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer.
Organisationen repræsenterer det samlede danske landbrugs- og fødevareerhverv med 150.000 beskæf-tigede og en samlet eksport på over 100 milliarder kroner årligt.
Både den og dens forgænger – Landbrugsrådet – har været en tung spiller i dansk udviklingsbistand i årtier; således er Rådets tidl. direktør, Klaus Aag. Bustrup, p.t. formand for U-landsstyrelsen, som rådgiver ministeren med ansvar for bistanden og tager stilling til større bevillinger.
Den 55-årige journalist får ansvar for 30 medarbejdere i Landbrug & Fødevarers kommunikationsafdeling og skal i tæt samarbejde med direktion, bestyrelse og branchens øvrige aktører sikre en stærk og troværdig kommunikation.
Den ny kommunikationsdirektør kommer med over 10 års ledelses-erfaring i Danmarks Radio. Her var hun senest chef for TV-Avisen, ligesom hun tidligere har været erhvervsredaktør samt chef for den politiske redaktion.
Hegelund har desuden været chef for en lang række andre DR-fyrtårne som spænder fra radioens Orientering og P1 Morgen over DR2s Dead-line til de slagkraftige DR1 programmer Kontant og Magasinet Penge.
Susanne Hegelund startede sin karriere som politisk journalist på Berlingske Tidende og kommer til Landbrug & Fødevarer fra en stilling som politisk journalist på TV2 Nyhedernes Christiansborg-redaktion.
– Susanne Hegelund tilfører os en tung erfaring fra medieverdenen, som skal være med til at sikre, at vores fortælling om landbrugs- og fødevareerhvervet anno 2011 når bredt ud, siger Landbrug & Fødevarers administrerende direktør, Carl Aage Dahl.
Han lægger desuden vægt på, at den nye kommunikationsdirektør kommer med strategisk ledelseserfaring fra en kompliceret organisa-tion som DR, ligesom hun med sine 10 års erfaring som journalist på Christiansborg besidder vigtig indsigt i det politiske spil.
Landbrug & Fødevarer er resultatet af en fusion i 2009 mellem en række større brancheforeninger inden for landbrugs- og fødevare-erhvervet.
Branchen har lige nu fokus på, hvordan den kan være med til at løse nogle af de udfordringer, Danmark står over for i de kommende år. Balance, dialog, innovation og viden er i den sammenhæng nøgleord i den danske fødevaresektor, som er et af de erhverv, der skal skabe vækst i det danske samfund fremover.
– Jeg glæder mig til at være med til at sikre, at landbrugs- og fødevare-erhvervet kommer højt på listen over fremtidens vækstbrancher, siger Susanne Hegelund, der også ser frem til at parre sin erfaring fra politik og medier med dagligdagens udfordringer i en branche, som mange har en mening om.