FN’s udviklingsprogram, UNDP, og virkomheden Mastercard er gået sammen om at hjælpe nordiske og baltiske såkaldte ’impact start-ups’ på teknologiområdet med at måle og holde styr på deres impact – altså deres resultater inden for det eller de områder, som de arbejder med. Initiativet hedder Mastercard Lighthouse MASSIV.
Ideen med programmet, som er sponsoreret af betalingsfirmaet Mastercard, er at støtte små, nye virksomheder, der arbejder med teknologi for at skabe forandring. Det skal også forsøge at skabe forbindelser mellem virksomheder og FN-systemet.
Det koster ikke virksomhederne noget at deltage i programmet.
I UNDP ved man bedre end de fleste, at det for tiden går trægt med udviklingen på flere af de centrale områder i forhold til Verdensmålene. UNDP er FN-systemets tovholder på Verdensmålene, og organisationens årlige Human Development Report viste i sidste uge tilbageslag i udviklingen for 90 procent af verdens land inden for de seneste to år.
Det skyldes flere større geopolitiske konflikter – krigen i Ukraine for eksempel – tiltagende klimaforandringer, økonomisk krise og tumult efter Covid-19-pandemien. Den cocktail gør udfordringen med at nå Verdensmålene inden 2030 så meget desto større, skriver UNDP i sin pressemeddelelse om samarbejdet med Mastercard.
”Med kun otte år til at nå Verdensmålene, har vi brug for alle mand på dæk. Det er en hastesag, og derfor er programmer som Lighthouse MASSIV vigtige for at hjælpe iværksættervirksomhederne med at arbejde strategisk hen mod Verdensmålene og lære at indarbejde effektmåling for at reducere deres klimaaftryk, skabe mulighed for retfærdig økonomisk vækst og sikre en inkluderende udvikling og ledelse,” lyder det fra Marcos Neto, der er chef for UNDPs Sustainable Finance Hub.
Vigtigt at kunne vise impact
Stine Kerstein Jung, som er privatsektorrådgiver på UNDP’s nordiske kontor, fortæller, at flere og flere nye virksomheder ser mulighederne i at arbejde mere med effektmåling og -styring. Det gør dem både bedre i stand til at tiltrække investeringer og tiltrække og fastholde de medarbejdere, som de har brug for.
”Men endnu vigtigere er det, at der for tiden sker et skifte, hvor flere og flere virksomheder begynder at tage det fulde ansvar for den påvirkning, de har på planeten. Det er vigtigt, at vi støtter og hylder disse virksomheder, så de kan inspirere andre til også at deltage i bevægelsen,” siger hun.
Især for virksomheder, der vokser hurtigt, er det vigtigt at kunne rapportere præcist om sin impact for at tilfredsstille investorer, kunder og samfundet som helhed. Som en del af programmet vil eksperter fra UNDP introducere ansøgere til centrale definitioner i forhold til Verdensmålene og give dem konkrete værktøjer til måling og styring af impact,” forklarer Eleonore Hinlopen, der er programmanager i Lighthouse MASSIV.