Når Mette Dyhr er tiltrådt som direktør for UNICEF Danmarks partnerskaber, er det for at bruge sine kompetencer for verdens børn, fremgår det af en pressemeddelelse:
”UNICEFs arbejde for børn rammer mig både som menneske og del af denne her verden: børnene er vor fremtid, og jeg vil gerne støtte op om, at alle børn får en fair chance. Derfor bliver min fornemste opgave at finde ud af, hvor vi bedst kan koble UNICEFs arbejde til de mange danske virksomheder, der gerne vil gøre en forskel”.
Den 51-årige cand.merc. kommer til UNICEF Danmark med kommerciel erfaring fra Danske Spil, Synoptik og Irma og med passion for bæredygtighed fra den socialøkonomiske butikskæde Social Foodies – mere på https://dk.linkedin.com/in/mette-dyhr-b759b11
Hun arriverer i en tid, da partnerskaber mellem virksomheder og hjælpeorganisationer om projekter er ekspanderende.
”FN’s Verdensmål er meget vigtige i sig selv, men de er også værdifulde, fordi de gør det meget konkret for virksomhederne, hvordan de kan være med til at hjælpe målene på vej”, siger hun.
Bestyrelsesformand i UNICEF Danmark, tidl. Irma-direktør Alfred Josefsen:
”Virksomhederne er helt essentielle i vores kamp for at indfri Verdensmålene. Vi skal hele tiden arbejde for at udvikle gode samarbejdsflader med dansk erhvervsliv, og her vil Mette Dyhr med sin erfaring fra danske virksomheder være en ressource”.
Mette Dyhr er del af en ny direktion bestående af UNICEF Danmarks mangeårige topgagerede generalsekretær Steen M. Andersen, kommunikationsdirektør Line Grove Hermansen (som blev hentet i SOS Børnebyerne) og den ligeledes nytiltrådte direktør for samarbejde med fonde, major donors og arv, Susanne Dahl.
Det indebærer, at kvinderne vil dominere i direktionen hos UNICEF Danmark for første gang. NGOen har nu domicil i FN-byen i Københavns gamle Frihavn.
Den anden nye
Susanne Dahl får titel af Director of Business Development and Partnerships og siger:“Min kerneopgave bliver at bidrage til, at UNICEF Danmark indfrier de tre Børnemål, som UNICEF har gjort til særligt strategiske indsatsområder: At 750.000 børn, især piger og børn på flugt, får en god undervisning, at 1,5 millioner børn kommer godt igennem livets første 1.000 dage og at 500.000 børn ramt af naturkatastrofer, krige og konflikter får livreddende nødhjælp”.
Alfred Josefsen siger (mere om ham på https://globalnyt.dk/content/irma-josefsen-atter-i-spidsen-den-danske-del-af-unicef):
”Fondenes stigende globale engagement er helt afgørende for, at vi kan indfri UNICEFs ambitiøse mål for udsatte børn verden over. Det kræver en enorm indsigt i deres arbejde, og derfor er vi glade for at have Susanne Dahl med på holdet”.
Susanne Dahl har en executive masteruddannelse i ledelse og innovation fra Aarhus Universitet. Mere om hende på
https://dk.linkedin.com/in/susanne-dahl-4027a034?trk=prof-samename-name
Med erfaring fra fondsverdenen – senest som chefrådgiver i Bikubenfonden og udviklingskonsulent på etableringen af Fondenes Videnscenter – kommer hun til direktionen med en faglig baggrund, som “bliver uvurderlig i bestræbelserne på at indfri UNICEF Danmarks Børnemål, som er UNICEFs bidrag til at indfri FN’s Verdensmål inden år 2030”, hedder det.
”FNs Børnefond (UNICEF) har mandat fra FN til at arbejde for alle verdens børn. Med Verdensmålene har FN lanceret sin mest ambitiøse plan nogensinde. Hvis de mål skal nås, er der brug for, at alle trækker i samme retning. Det skal fondene have en kæmpe rolle i, og flere danske fonde er også begyndt at få øjnene op for nødvendigheden af det arbejde”, siger Josefsen.
Susanne Dahls ansigt er ikke fremmed hos UNICEF Danmark, hvor hun det sidste år har været tilknyttet på konsulentbasis.