Peter Larsen Kaffe og Just Fair har sammen med NGOen Fairtrade Mærket og rejsebureauet Bravo Tours etableret et kaffeprojekt i Kenya, der over de næste tre år skal tilbyde uddannelse til flere end 4.500 kenyanere, skriver Fairtrade Mærket i sit seneste nyhedsbrev tirsdag.
Gennemsnitsalderen for en kenyansk kaffebonde er over 60, da de unge ikke ønsker at arbejde med kaffe.
Der er ikke særlig god økonomi i det, fordi de unge ikke ved nok om kaffedyrkning, og fordi alt for mange mellemmænd sluger overskuddet.
Derfor rejser de unge til storbyerne og tager chancen. Men uden uddannelse, er det svært at klare sig i byer som Nairobi og Mombasa, og ofte bliver de fanget i ekstrem fattigdom. Samtidig bliver landområderne tømt for unge og stagnerer.
Vil løfte levevilkårene
“Med projektet vil vi løfte lokalbefolkningens livsgrundlag”, siger Poul David Videbæk, der er udviklingsdirektør i Just Fair og en af idemændene bag projektet.
“Det gør vi bl.a. ved at uddanne de unge; både i helt basal kaffedyrkning i form af dyrknings-metoder, gødning og vanding og i økonomi, handel, bæredygtig produktion på universitetsniveau,” uddyber han – se også http://justscan.dk/om-just-fair/?lang=da
Derudover skal projektet bistå med bedre og miljøvenlige maskiner til selve produktionen.
Fokus på demokrati og bæredygtighed
Ifølge Poul David Videbæk har man valgt kaffekooperativet Othaya, der ligger i hjertet af Kenyas grønne område, Nyeri, netop fordi det er Fairtrade-certificeret:
“Det er vigtigt for os, at forholdene er i orden. At der er en demokratisk valgt bestyrelse, medlemsdemokrati og fokus på social og bæredygtig udvikling”.
“Derfor investerer vi også i mere miljøvenlige maskiner, som kun bruger 1/16 så meget vand som nu. Målet er, at dette projekt bliver frontløber for mange lignende projektet i fremtiden.”
Kvalitetskaffen er truet
Hos Peter Larsen Kaffe, der køber kaffen direkte af småbønderne i Othaya, synes man ikke i tvivl om, at projektet kan løfte lokaludviklingen både økonomisk og socialt.
“Nogle af verdens bedste kaffebønner dyrkes i Kenya, men certificeret (mærket) kvalitetskaffe fra landet er truet. Klimaforandringer, priskrige og en skæv fordeling af midlerne er nogle af de forhindringer, der gør, at unge kenyanere ikke har lyst til at arbejde med kaffe”, anfører Lars Aaen Thøgersen, marketing manager hos Peter Larsen Kaffe.
“Derfor er vi også gået ind i det her projekt. Vi vil være med til at skabe uddannelse, udvikling og sikre en direkte handel med kooperativerne, så bønderne får en bedre økonomisk gevinst,” forklarer Thøgersen.
Peter Larsen Kaffe er Danmarks største udbyder af Fairtrade-certificeret kaffe.
Viborg-firmaets håb er at være med til at vende udviklingen og vise vejen til en mere bæredygtig produktion og fair fordeling af midlerne i Kenya.