Pind har 3 mio. ekstra i foret, hvis du vil informere nyt og anderledes

Forfatter billede

Udviklingsministerens kommunikationspulje hedder en ny sum penge, som skal skabe anderledes u-landsoplysning herhjemme og nå ud til flere.

Udviklingsminister Søren Pind (V) udbyder en pulje på 3 mio. kr. til ny og anderledes kommunikation til danskerne om vort udviklingssamarbejde, fremgår det af udenrigsministeriets website.

Alle kan søge – men vi har sat overliggeren højt!, hedder det.

Fristen er mandag den 23. maj 2011 kl. 08.00.

Kommunikations-projektet skal:

* være nytænkende.
* nå målgrupper, der normalt ikke interesserer sig for Danmarks udviklingssamarbejde.
* give indblik i og forståelse for, hvad det danske, statslige udviklingssamarbejde går ud på, og hvad der kommer ud af det.

Kommunikationsprojektet skal omhandle det danske, statslige udviklingssamarbejde. Udviklingsbistanden tilrettelægges i forhold til mange forskellige samarbejdspartnere og på mange forskellige måder, og det er derfor en udfordring at formidle udviklingssamarbejdets mange facetter og resultater.

Udviklingssamarbejdet foregår oftest i fattige lande med svage administrationer, hvor betingelserne for udvikling er vanskelige.

Derfor vil samarbejdet altid indbefatte en større eller mindre risiko. Og derfor er det heller ikke altid, at udviklingsprogrammer og -projekter kører lige efter bogen. Meget lykkes, men der er også ting, der ikke lykkes.

Kommunikationsprojektet skal altså formidle information til borgerne om den danske statslige udviklingsbistand og skabe kendskab til og forståelse for Danmarks deltagelse i det internationale udviklingssamarbejde.

Det kan omhandle konkrete, enkeltstående elementer i bistandssamarbejdet såvel som tematiske, tværgående forhold.

Der vil ved bedømmelsen blive lagt vægt på følgende:

Målgrupper
At kommunikationen når målgrupper i den danske befolkning, der ikke nødvendigvis har kendskab til eller interesserer sig for Danmarks udviklingssamarbejde.

Kommunikationsformer
At målgrupperne nås via relevante kommunikationsplatforme og gerne gennem utraditionelle virkemidler.

Samarbejde
At kommunikationsprojektet gennemføres i samarbejde med en eller flere partnere/aktører med henblik på at nå relevante målgrupper.

Relevans
At kommunikationsprojektet skaber kendskab til og forståelse for det danske statslige udviklingssamarbejde – se strategi for Danmarks udviklingssamarbejde her.

Effekt og evaluering
At der i kommunikationsprojektet kan sandsynliggøres en effekt i forhold til øget kendskab og forståelse for det danske udviklingssamarbejde, og at der gennemføres en ekstern evaluering af projektet.

RETNINGSLINJER

Hvem kan søge?

Puljen kan søges af organisationer, foreninger, virksomheder og privatpersoner.

Hvad ydes der ikke støtte til?

• Oplysningsprojekter der har et generelt og globalt sigte uden specifik tilknytning til udviklingsbistand.
• Udgifter til lønninger og honorarer, der er udokumenterede eller går ud over satserne for de statslige overenskomster.
• Oplysningsprojekter der ikke retter sig mod den danske befolkning.
• Udgifter til lokaleleje i egne lokaler.
• Udgifter til oplysningsprojekter eller rejser i forbindelse med egen uddannelse.
• Udgivelse af magasiner, nyhedsbreve eller tidsskrifter, med mindre der er tale om temanumre.
• Aktiviteter der knytter sig til indsamling.

Anvendelse af sponsorlogo

Læs videre på
http://www.um.dk/da/menu/Udviklingspolitik/OmDanida/SoegOmStoette/UdviklingsministerensKommunikationspulje/UdviklingsministerensKommunikationspulje.htm

Se om en svensk oplysningskampagne, der har fået guldmedalje af FN på
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/07-05-11/svensk-kampagne-der-nyt-nker-u-landsoplysningen-f