Portosmæk for millioner: Gysertallene organisation for organisation

Redaktionen

U-landsmiljøets organisationer kan nu se sort på hvidt, hvor meget ekstra det vil koste at udgive deres blade og andre publikationer efter den 1. marts næste år, med mindre de får del i en særlig kulturministeriel støttepulje, som kan afbøde portosmækket. Nogle opgivelser sætter støttepuljen til 25,7 mio. kr., andre til godt 30 mio. andre igen til 34 mio.

Det er Indsamlingsorganisationernes brancheorgan, ISOBRO, og Dansk Fagpresse, der har regnet på tallene, og det er næppe overdrevet at påstå, at de er gyselig læsning for de fleste u-landsorganisationer herhjemme.

Alene for de 2 største – Folkekirkens Nødhjælp og Dansk Røde Kors – stiger distributionsudgifterne ved bortfald af den statslige portostøtte med tilsammen 3,5 millioner kr.

Her et udpluk af tallene, som forudsætter bortfald af portostøtten uden efterfølgende tilskud fra den ministerielle støttepulje :

ADRA Danmark: De årlige distributionsudgifter til ADRA Nyt (årsoplag 20.000) vokser fra 9.870 til 26.250 kr., en stigning på 166 procent.

Amnesty Danmark: De årlige distributionsudgifter til Amnesty Nyt (årsoplag 236.000) vokser fra 502.680 til 826.000 kr., en stigning på 64,3 pct.

BØRNEfonden: De årlige distributionsudgifter til BØRNEfondens blad (årsoplag 148.000) vokser fra 282.680 til 495.800 kr., en stigning på 75,4 pct.

CARE Danmark: De årlige distributionsudgifter til organisationens blad (årsoplag 50.000) vokser fra 95.500 til 192.500 kr., en stigning på 101,6 pct.

Danmission: De årlige distributionsudgifter til organisationens p.t. 3 publikationer (samlet årsoplag 82.280) vokser fra i alt 187.155 til 410.794 kr., en stigning for de 3 udgivelser på henholdsvis 188 pct., 150,3 pct. og 88,4 pct.

Dansk Røde Kors: De årlige distributionsudgifter til organisationens blad (årsoplag 957.336) vokser fra 1.503.018 til 3.063.475 kr., en stigning på 103,8 pct. For DRKs nyhedsbrev (årsoplag 30.000) vokser udgifterne til omdeling fra 56.400 til 131.400 kr., en stigning på 133 pct.

Dansk Ethioper Mission: De årlige distributionsudgifter til DEM-bladet (årsoplag 40.200) vokser fra 81.606 til 251.250 kr., en stigning på 207,9 pct.

Dansk Flygtningehjælp: De årlige distributionsudgifter til organisationens blad (årsoplag 56.000) vokser fra 106.960 til 294.000 kr., en stigning på 174,9 pct.

Folkekirkens Nødhjælp: De årlige distributionsudgifter til bladet Nød (årsoplag 1.167.600) vokser fra 1.833.132 til 3.736.320 kr., en stigning på 103,8 pct.

U-landsorganisationen Ibis: De årlige distributionsudgifter til bladet ZigZag (årsoplag 32.000) vokser fra 61.120 til 123.200 kr., en stigning på 101,6 pct.

Læger uden Grænser: De årlige distributionsudgifter til organisationens publikation (årsoplag 123.000) vokser fra 234.900 til 455.100 kr., en stigning på 93,7 pct.

Missionary Aviation Fellowship, MAF: De årlige distributionsudgifter til foreningens publikation (årsoplag 6.000) vokser fra 11.460 til 31.500 kr., en stigning på 174,9 pct.

U-landsorganisationen PLAN Danmark: De årlige distributionsudgifter til foreningens publikation (årsoplag 50.000) vokser fra 150.000 til 286.500 kr., en stigning på 91 pct.

Red Barnet Danmark: De årlige distributionsudgifter til organisationens publikation (årsoplag 11.500) vokser fra 27.715 til 71.875 kr., en stigning på 159,3 pct.

SOS-børnebyerne: De årlige distributionsudgifter til organisationens blad (årsoplag 464.000) vokser fra 886.240 til 1.415.200 kr., en stigning på 59,7 pct.

Dansk Spedalskhedsmission: De årlige distributionsudgifter til foreningens blad (årsoplag 30.600) vokser fra 58.446 til117.810 kr., en stigning på 101,6 pct.

Sudanmissionen: De årlige distributionsudgifter til organisationens 2 udgivelser (samlet årsoplag 44.400) vokser fra i alt 79.908 til 191.100 kr., en stigning på henholdsvis 234,4 (!) og 101,6 pct.

UNICEF Danmark: De årlige distributionsudgifter til organisationens blad (årsoplag 25.200) vokser fra 48.132 til 120.456 kr., en stigning på 150,3 pct.

WWF Danmark: De årlige distributionsudgifter til organisationens blad (årsoplag 84.000) vokser fra 184.800 til 349.440 kr., en stigning på 89,1 pct.
Udgivelsen Panda Nyt (for børn) med et årsoplag på 42.000 vil opleve en stigning fra 83.160 til 165.900 kr., en hop på 99,5 pct.

Kilde: ISOBRO