Rambøll med til at bygge stor jernbane- og bilbro i nordøstlige Indien

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Danske Rambøll får det overordnede rådgiveransvar, projektledelsen, ligesom specifik teknisk viden hentes fra Danmark, når et nyt broprojekt over den store Brahmaputra-flod i det nordøstlige Indien skal virkeliggøres, skriver dagbladet Børsen torsdag.

Rambøll går i gang med projektet i januar og vil have både danske og indiske ansatte på opgaven, som omfatter konstruktion af en 4,2 kilometer lang bro over Brahmaputra – på et sted hvor floden er op imod 10 km bred. Derfor skal flodens bredde i første omgang indsnævres, så den kombinerede jernbane- og bilbro kan forbinde de 2 bredder i delstaten Assam.

Broprojektet, der har Indian Railways som bygherre, har Rambøll hentet hjem sammen med den indiske partner, Rites, og den danske rådgiverkoncern skal bl.a. stå for projektering og beregninger af broens overbygning. Den får et dobbeltdæk i en kompositkonstruktion af stål og beton og er den første af sin art i Indien.

Broværket placeres ved byen Dibrugarh i landskabet Lakhimpur i Assams nordligste del tæt ved grænsen til den bjergrige delstat, Arunachal Pradesh.

For Rambøll er opgaven et betydningsfuldt skridt i retning mod at etablere sig på rådgivermarkedet i Indien, idet Indian Railways er verdens største jernbaneselskab, som står for mere end 110.000 km jernbanespor og har ca. 14.000 tog på skinnerne dagligt, anfører Børsen.