Red Barnet ønskede ikke at fortsætte med Buy aid

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Det omstridte telefonsælgerfirma, Buy aid, har efterladt indtryk af, at det ikke ønskede at forlænge kontrakten med Red Barnet, da aftalen udløb ved udgangen af 2005.

Buy aids salgsdirektør, Michael Meurs-Gerken, skrev således i et indlæg i u-landsnyt forleden, at “aftalen (med Red Barnet) blev ikke opsagt, men udløb og ingen af partnerne var interesseret i at forny aftalen (Buy aid samarbejder i dag med Red Barnet i Norge og Finland)”.

Det er ikke helt den oplevelse, man har af forløbet i Red Barnets hovedkvarter i København. Her siger kilder til u-landsnyt.dk, at man tværtimod havde indtryk af, at Buy aid var interesseret i at fortsætte samarbejdet.

Kilderne siger videre, at Red Barnet trak sig fra samarbejdet, da aftalen ophørte og skulle fornyes pr. 1. januar 2006.

Samarbejdet blev ikke fornyet, fordi Red Barnet var utilfreds med det aggressive provisionslønnede telefonsalg af Buy aids produkter med tilknytning til Red Barnet – i dette tilfælde kontorartikler, anføres det.

Gentagne forsøg på at stramme op hjalp ikke. Red Barnets problem var bl.a. at virksomheder og borgere i flere tilfælde direkte blev nødet til at støtte via telefonopkald fra firmaet.

“Det kan da ikke være rigtigt at I ikke vil støtte et godt formål som Red Barnet” og i den dur, lød det bl.a. i røret. Red Barnet valgte på den baggrund at afbryde samarbejdet/ikke at forny, anføres det.

Men beslutningen var ikke let. For Buy aid-samarbejdet indbragte en del såkaldt nemme penge – beløb, man ikke selv skulle ud og skaffe. Således alene over 3 mio. kr. i 2003, som fremkom ved, at Buy aid donerede 10 procent af bruttoomsætningen på sit salg af Post-it blokke til den humanitære organisation via samarbejdsaftalen.

I stedet har Red Barnet fra marts i år oprettet sin egen telemarketingafdeling, hvor et hold af phonere i aftentimerne ringer ud til medlemmer, faddere, bidragydere, koordinatorer og tidligere indsamlere.

Telemarketingafdelingens hovedopgave er at informere om Red Barnets projekter og muligheden for at støtte arbejdet for udsatte børn.

Generalsekretær Mimi Jakobsen sagde dengang:

– Vi har primært valgt at benytte os af denne slags fundraising for at øge støtten til Red Barnets arbejde for udsatte børn i både Danmark og i udlandet. Herudover viser det sig også, at det er en god måde at komme i kontakt med Red Barnets medlemmer og tidligere frivillige på.

– Og eftersom vi stadig har brug for flere hjælpende hænder i forbindelse med Red Barnets landsindsamling 2007, arbejder telemarketingafdelingen også på at skaffe nye indsamlere og koordinatorer til Red Barnet.

Også i TV 2s forbrugerprogram “Basta” primo marts, der blev sendt under overskriften “Firmaer tjener på velgørenhed”, gjorde en repræsentant for Red Barnet gældende, at man ønskede samarbejdet med Buy aid bragt til ophør.

I TV 2s foromtale af dette program hedder det:

“Basta sætter fokus på begrebet kommerciel fundraising. Mange private firmaer har nemlig fundet ud af, at der er en god fidus i at lægge sig mellem de danskere, der gerne vil give penge, og de velgørende organisationer. Ved opsøgende telefonsalg sælger denne type firmaer produkter, hvor kun en lille del af det indbetalte beløb går til det velgørende formål.

I flere tilfælde undlader sælgerne fra de private firmaer nemlig at oplyse, at det kun er 10 procent af det beløb, der indbetales, der går videre til det gode formål. Andre gange påstår sælgerne, at de ringer direkte fra en velgørende organisation på trods af, at de ringer fra et privat firma, hvis primære funktion er at tjene penge til firmaet selv.

Det efterlader mange danskere med det indtryk, at de er blevet snydt. De troede, de gav penge til velgørenhed, og i stedet er langt den største del af beløbet røget i lommerne på private firmaer.

Flere af de største velgørenhedsorganisationer advarer mod denne type aftaler. Årsagen er bl.a., at dårligt salgsarbejde kan ødelægge det troværdige image, som er altafgørende for de velgørende organisationer”, anføres det slutteligt.

Folkekirkens Nødhjælp er p.t. den eneste større tilbageværende operatør i det humanitære felt herhjemme, der samarbejder med Buy aid.

-Søe

Læs også telegrammet “Buy aid: Burde U-landsnyt hedde U-sagligt nyt? – svar fra redaktionen”, dato 13.05.07, under Dansk bistand