Rejsen til en landsby i Uganda – danske elever var der næsten

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Eleverne fra 2. C på Søndermarkskolen i Randers har været afrikanere for en uge. Mad over bål og opførelse af en mini-landsby har været med til at give dem indblik i hverdagen for afrikanske børn, skriver Randers kommune i en presserundsendelse torsdag.

“Hjælp UNICEF (FNs Børnefond) med at lave en rapport om børnelivet i den ugandesiske provins Karamoja”. Nogenlunde sådan var opgaven formuleret, da 2. C på Søndermarksskolen for nylig havde ugandesisk temauge.

Derfor gik rejsen også til en landsby i Karamoja. Det var godt nok en illusionsrejse som led i en undervisningsopgave, men det gjorde ikke oplevelsen mindre virkelig.

Alle eleverne fik udleveret flybilletter og skulle pakke kufferten før afrejse. Eleverne fik ligeledes udleveret et rejsekort, så de kunne se, hvor rejsen gik hen. Undervejs på turen fik eleverne stillet en række opgaver, og de skulle reportere om det afrikanske børneliv.

Frokosten skulle eleverne også selv tilberede. Det skete over åben ild, og aktiviteterne foran computeren blev erstattet af den kreative leg, hvor legetøjet er noget man selv skal opfinde. F.eks. blev der brændt lerperler over bålet, som så senere blev til halssmykker.

– Ved at tilrettelægge temaugen på denne måde har eleverne tilegnet sig en masse viden på en sjov måde igennem leg og egne erfaringer, siger Maja B. Baltzersen, lærer på Søndermarkskolen, og uddyber:

– De er blevet meget bevidste om, at det ikke er alle børn, der har adgang til alle de materielle goder, som vi har i Danmark. For flere af eleverne er det eksempelvis svært at forstå, at børn i Uganda ikke har en computer. De danske elever er dog samtidig fascinerede af den opfindsomhed ugandesiske børn naturligvis må have, når de laver deres eget legetøj og laver sanglege.

Har skabt forståelse

Maja B. Baltzersen oplever, at temaugen har været med til at give eleverne større menneskelig forståelse:

– Det giver dem en forståelse af, at vi mennesker er forskellige og har forskellige baggrunde. Det gælder i hele verden, men også inde i klasseværelset, hvor vi er mange forskellige mennesker, der skal fungere sammen, tilføjer hun.

Eleverne fra 2. C har også lært noget om, hvordan deres afrikanske kammerater bor. Det er først og fremmest sket ved at bygge en minilandsby af ler. De små lerhytter er bygget op efter et billedmateriale, så det afspejler virkeligheden i Karamoja.

Inden temaugen havde eleverne 3 timers forberedelse, hvor de blev præsenteret for en række faktuelle oplysninger om Uganda. Bortset fra disse timer har hele ugen været baseret på elevernes kreativitet, fantasi og forestillingsevne.

– De skulle have lov at bruge deres hænder frem for udelukkende at sidde og lære stoffet gennem en bog eller en film. Jeg synes, vi har fået fanget eleverne på en helt anden måde ved at lave et storyline forløb. Vi har fået flere aktive elever frem for en klasse, hvor der kun var nogle få, der rakte hånden op for at svare på spørgsmål, siger Maja B. Baltzersen.

Med udgangspunkt i temaugen har hun udarbejdet en manual, som andre klasser og skoler nu kan benytte til at arrangere en lignende temauge.

Yderligere oplysninger hos:
Kenneth Lemvig Sørensen
Journalist / Informationsmedarbejder
Erhverv og Udvikling, Randers Kommune
Laksetorvet, 8900 Randers
Tel.: 89 15 11 50 (direkte), mobil: 40 12 57 08
E-mail: [email protected] eller
[email protected] (privat e-mail)