Røde Kors i aftale med TDC om teknisk ekspertise under katastrofer

Redaktionen

Et nyt samarbejde mellem Dansk Røde Kors og TDC skal styrke hjælpearbejdet med adgang til teknisk ekspertise, bedre beredskab og kontant støtte, skriver Dansk Røde Kors på sit website.

Aftalen betyder, at den danske televirksomhed de næste 3 år aktivt skal styrke Røde Kors internationale kommunikation i forbindelse med katastrofer over hele verden.

Et centralt lager samler
Aftalen mellem TDC og Dansk Røde Kors betyder desuden, at Røde Kors flytter sine katastrofelagre fra flere forskellige steder i Danmark til ét centralt, TDC-ejet lager i København tæt på lufthavn og godstrafik.

– Et af Dansk Røde Kors fokusområder er netop at sikre telekommunikationen, når katastrofer rammer. Senest i Haiti og Kina. Aftalen med TDC betyder adgang til den nyeste tekniske viden, bedre beredskab i form at et moderne lager i København og kontant hjælp, siger Anders Ladekarl, der er generalsekretær i Dansk Røde Kors.

Aftalen lyder på en halv million kr. om året de næste 3 år.

TDC koncernchef: Vigtigt at medarbejderne kan se en mening med alliancen

– Som en højt profileret dansk virksomhed vil vi naturligvis gerne gøre en ekstra indsats for at hjælpe. Men det er vigtigt for os, at det sker inden for områder, hvor vi har en særlig kompetence – det kan man roligt sige, at aftalen med Røde Kors lever op til. Vi har tidligere haft medarbejdere udlånt til Røde Kors i forbindelse med katastrofer – og det er vigtigt for os, at medarbejderne umiddelbart kan se en mening med en alliance som denne. Og det er jeg ikke i tvivl om med den nye aftale, siger TDCs koncernchef, Henrik Poulsen.

Efterspurgt ekspertise
IT- og telekommunikation spiller en stadig mere afgørende rolle i forbindelse med katastrofesituationer. Og Dansk Røde Kors har opbygget en ekspertise, som ofte bliver efterspurgt internationalt.

– Store dele af verden er totalt afhængig af telefoni og internet. Det lammes ofte efter en naturkatastrofe – eller også arbejder vi i områder, hvor det aldrig har eksisteret. Vores arbejde under katastrofer er en kombination af den nyeste teknologi, gaffa-tape og vilje – og her har samarbejdet med TDC vist sig at være det helt rigtige, siger Anders Ladekarl.

IT i udrykninger
Siden tsunamien i december 2004 har Dansk Røde Kors 11 gange sendt IT- og telekommunikations udrykningshold ud i verden få timer eller dage efter, at katastrofen har ramt.

Kilde: www.drk.dk