Se alle de klager som Folkekirkens Nødhjælp modtog i 2012

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Folkekirkens Nødhjælp modtog i 2012 94 klager. Det er knap en tre-dobling i forhold til 2011. Otte sager handler om korruption eller personsager og hele 24 klager handler om den kontroversielle mur, som ungdomsafdelingen byggede på Roskilde Festival.

For fjerde gang offentliggør Folkekirkens Nødhjælp indholdet af de klager, som er tilgået organisationen i det forløbne år. Det skriver organisationen på sin hjemmeside fredag.

I klagesystemet opfanges mistanker om korruption, klage over kampagner, klager over fundrasing og andre forhold som både vore primære modtagere af hjælp, vore givere, ansatte eller partnere oplever.

Klagerapporten er netop blevet behandlet af Folkekirkens Nødhjælps Bestyrelse, som har fået beskrivelsen af alle klagerne og har haft mulighed for at spørge ind til de specifikke klager.

Klager over stort og småt

Folkekirkens Nødhjælps klagesystem, som er med til at sikre gennemsigtighed i arbejdet og bekæmpelse af korruption, fungerer rigtigt godt.

Det viser den nye klagerapport for 2012, som Folkekirkens Nødhjælps styrelse netop har godkendt. Folkekirkens Nødhjælps hovedkontor har modtaget og behandlet i alt 94 klager for 2012.

Det er en stigning i forhold til året før, hvor man modtog 35 klager. Klagerne retter sig imod både arbejdet ude i verden og i Danmark. Der er 8 såkaldte sensitive klager – dvs. klager som omhandler korruptionsanklager eller personsager.

Resten er klager over måden Folkekirkens Nødhjælp udfører sit arbejde på – og det hovedsageligt i Danmark.

Beløbsmæssigt andrager de sensitive klager ca 250.000 kr. Og heraf er langt størstedelen klager over uregelmæssigheder i to genbrugsbutikkers regnskaber i Danmark.

“At klagerapporten indeholder 8 anklager for korruption hos os eller vores partnere er selvfølgelig 8 klager for meget. Men det skal sættes i forhold til, at vi administrerer flere tusinde projekter med en samlet værdi på over en halv milliard i 2012. Og det glædelige er, at rapporten også viser, at der er grebet resolut ind i hver enkelt tilfælde, og at procedurerne er strammet op, så noget lignende ikke kan ske igen”, siger generalsekretær Henrik Stubkjær.

Muren på Roskilde affødt flest klagesager

Klager over aktiviteter i Danmark vedrører især den mur, som Nødhjælpens Ungdom opførte på Roskilde Festival i juli 2012. Her indkom 24 klager.

Derudover er der indgivet 20 klager over Folkekirkens Nødhjælps telemarketingkampagne, og yderligere 11 klager over gadehvervning.

“Vi lever af, at folk har tillid til os, og at vi har et godt forhold til vore givere. Derfor arbejder vi hele tiden på at blive bedre til på én gang at samle penge ind til verdens fattigste og bidrage til at fremme menneskerettighederne samtidig med, at vi opbygger et tættere og mere engageret forhold til den danske befolkning. Vi ærgrer os selvfølgelig over, at der er nogen, som føler sig stødte, men igen skal det også ses i forhold til, at vi årligt kontakter op imod 130.000 personer på gaden og ringer til omkring 220.000 personer. Set i det lys er antallet af klager heldigvis meget begrænset”, siger Henrik Stubkjær

Klagerapporten 2012: http://www.noedhjaelp.dk/content/download/123438/1729525/version/1/file/FKN+Klagerapport+2012.pdf

Se klagesager om korruption, som Folkekirkens Nødhjælp fik i 2012: http://www.noedhjaelp.dk/om-os/kvalitetssikring/anti-korruption/korruptionssager

Folkekirkens Nødhjælps klageside: http://www.noedhjaelp.dk/kontakt/klager