Skoleelever øjer deres klimafodspor

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Et nyt undervisningsmateriale, “Agent Footprint” giver danske skoleelever mulighed for at gøre en klimaforskel, skriver bistands- og solidaritets-organisationen IBIS i en pressemeddelelse mandag.

Det nye materiale lanceres onsdag d. 18. maj kl. 15.00-16.30 af IBIS i domicilet på Nørrebrogade 68 B, 3. sal, i København.

Agent Footprint henvender sig til elever i 4.-6. klasse samt deres lærere og forældre. Eleverne får gennem det internet-baserede materiale mulighed for at forholde sig til emner som klima og bæredygtighed, der ellers kan virke alt for alvorlige, uoverskuelige og voksent.

– Materialet er opbygget, så eleverne aktivt kan være med til at gøre en forskel. Indholdet er udvalgt og tilpasset de ting, som børn har med at gøre i hverdagen, siger folkeskolelærer og uddannelseskonsulent Dorthe Nielsen, som har været med til at udvikle materialet for IBIS.

Eleverne kan gennem materialet holde styr på deres eget klimafodspor ved at taste deres daglige vandforbrug og CO2-udslip ind i et skema.

For hvor meget vand og CO2 bruger en skoleelev på en hel dag? Åbenbart ret meget, kan Agent Footprint fortælle. En dansker udleder ca. 11.000 kg (11 tons) CO2 om året, hvorimod en person fra Ghana udleder 400 kg CO2 på årsbasis.

Agent Footprint kan bruges individuelt af eleverne eller i klasseundervisningen. I fællesskab kan klasserne bl.a. sætte sig et mål om at nedbringe deres vandforbrug med 100.000 liter på en måned.

Det behøver ikke engang at være så svært. Ifølge Agent Footprint sparer man nemlig op til 10 liter vand, hver gang man børster tænder, hvis blot man husker at slukke for vandhanen, mens tandbørsten gør sit arbejde.

– Det er meget vigtigt at koble viden og forståelse af sammenhænge med egne handlemuligheder. Ellers er det svært for børnene at fastholde både overblik og interesse, konkluderer Dorthe Nielsen.

På onsdagens arrangement er der desuden mulighed for at møde børnene fra Green Kids, der allerede har taget klimasagen i egen hånd.

Green Kids er startet af en gruppe børn fra Østerbro, som alle vil gøre noget aktivt for klimaet, miljøet og Jorden.

FAKTA

* Agent Footprint er et webbaseret undervisningsmateriale, der henvender sig til 4.-6. klasseselever.
* Materialet er udviklet i samarbejde med udviklingsorganisationen IBIS og med støtte fra Undervisningsministeriets Tips- og Lottomidler

Man kan finde materialet på www.agentfootprint.dk

Brug af materialet kræver et log-in.

Det fås ved at skrive til [email protected] og oplyse navn, skole og klasse og få tilsendt brugernavn og adgangskode.

Man kan se mere om Green Kids på www.green-kids.dk

Yderligere oplysninger hos:
Dorthe Nielsen, folkeskolelærer
e-mail: [email protected] og tlf.: 60 93 07 04
Helle Gudmandsen, leder af Hele Verden i Skole-kampagnen, IBIS
e-mail: [email protected] og tlf.: 35 20 05 29