Ufortalte historier
Statens Museum for Kunst
Sølvgade 48-50
1307 København K
Udstillingsperiode: 6.maj – 30.december
Åbningstider
Tirsdag-søndag 11-17
Onsdag 11-22
Mandag lukket
Info: SMK
I år fejrer vi i Danmark salget af Jomfruøerne (Dansk Vestindien), selvom der måske ikke er meget at fejre. Det er en periode af dansk historie, som vi helst glemmer.
Kunsthistorien refererer ofte til denne periode som Dansk Guldalder. Det er en storhedstid for dansk kunst og et økonomisk fremskridt for den danske stat – en af de væsentlige forudsætninger var netop kolonierne i Caribien og trekantshandlen med slaver fra Vestafrika til sukkerproduktion på de De Vestindinske Øer.
Det er denne storhedstid, som bliver afbilledet på dette maleri af Jens Juel fra 1797, hvor vi ser den velhavende købmand Niels Ryberg i selskab med sin søn og svigerdatter.
Billedet er en lovprisning af Ryberg, og man ser, hvordan der netop over ham åbner sig en blå lysning på himlen, der former sig en glorie over hans hoved, mens han kigger blidt op på sin søn, der gengælder hans blik.
Rigdomme bygget op på slaveri
I udstillingen "Ufortalte historier", som åbnede i fredags på Statens Museum for Kunst. Her kan man se en række værker, som knytter sig til dansk slavehandel og de rigdomme, sukkerproduktionen tilførte det danske samfund.
Et af billederne i udstillingen er det omtalte maleri af Ryberg, og museets gængse præsentation af billedet fokuserer netop på lyset og komposition i billedet, men i den aktuelle udstilling har man valgt at skrive nye og anderledes billedtekster til værkerne.
Formålet med udstilingen er at fortælle de historier, som ellers har været fortrængt. I den aktuelle tekst fokuseres der på, at Ryberg selv var barn af fæstebønder, men han blev købt fri af en rig bekendt. Han blev senere meget velhavende og ejede godser, hvor han selv havde hoveri-bønder. Hans formue blev realiseret via handel med sukker. Derudover gøres der i billedteksten meget ud af at stille spørgsmål til tilskueren, sådan at man tvinges til at tænke over billedets dystre kontekst.
Som en del af udstillingen kører et lydspor, som er lavet af kunsthistorikeren Temi Odumosu, hvor hun forsøger at give stemme til det, som er bliver fortrængt i værkerne og dermed give stemme til de slavegjorte i kolonihistorien.
Ingen kunst uden begivenhed
Udstillingen åbnede under SMK Fridays i fredags. Museets store månedlige begivenhed, hvor de med lækkert gademad, øl og høj musik lokker de unge kulturelle og priviligerede fra universitet ind i kunstens univers. Ved disse fredage er der også en række events, der både skal underholde publikum og udfolde de aktuelle udstillinger.
Til udstillingen "Ufortalte historier" kunne man deltage i art talk og komme på byvandring med "Another Copenhagen". I den ene af aftenens art talks fortolkede kunstformidler Rebekka Laugesen Jens Juels maleri af Niels Ryberg under overskriften "Kolonimagt og familieportrættet", hvor hun i en meget sprød og skrøbelig samtale fortalte om sit arbejde med udstillingen, og hvordan det havde påvirket hende. En vigtig intention med den anderledes præsentation af værkerne er, at vi skal blive påvirkede og forstå, at baggrunden for ikke kun fortidens rigdomme i Danmark, men også hvordan Danmark fortsat nyder godt af datidens slavegjorte og dehumaniserede mennesker på De Vestindiske Øer.