Globalt udsyn og kulturel mangfoldighed. Det har været kernen i CKU’s 18-årige virke som institution under Udenrigsministeriet.
Siden den første festival Images of Africa i 1991 førte til etableringen af CKU i 1998, har det været CKU’s ansvar at sikre kulturel udveksling mellem Danmark og lande i Afrika, Asien og Mellemøsten.
Formålet var at udvide danskernes horisont og føje flere nuancer til forestillinger om de lande, vi gennem udviklingssamarbejdet er engageret i.
Kunst fra Syd har vakt empati og inspireret
Derfor har CKU givet danskerne mulighed for at møde kunstnere fra en del af verden, hvor offentlig kunststøtte er en utopi. Her udgør kunst en platform for rettigheds- og overlevelseskampe, der ligger fjernt fra en dansk dagligdag.
Det øger forståelse og vækker empati hos danske unge, når de indgår i kunstfaglige undervisningsforløb med kunstnere fra Syrien eller Nepal, der har måttet flygte fra krig eller gravet deres nærmeste ud af jordskælvsruiner.
Kunstnere fra udlandet har inspireret dansk musik, litteratur, teater, kunst og film. Kunstnerne har vakt vores nysgerrighed og skabt møder, der overskrider de landegrænser, som ellers holder os adskilt.
En million danskere har alene i 2016 stået over for værker af over hundrede kunstnere fra Afrika, Asien, Latinamerika og Mellemøsten.
De har udstillet og optrådt på kunstmuseer og kulturinstitutioner fra KUNSTEN i Aalborg, Trapholt i Kolding, gaden i Holbæk til Kunsthal Charlottenborg i København under kunstprogrammet Images 16.
Engagement og demokratisk udvikling
Images 16 bygger på CKU’s internationale arbejde, der er foregået i samarbejde med danske ambassader i Burkina Faso, Mali, Ghana, Nepal, Afghanistan, Indonesien, Palæstina, Egypten, Pakistan, Tanzania, Kenya og Uganda. Her har CKU støttet, at flere har fået mulighed for at opleve og bidrage til at udvikle deres lands kulturelle udtryk og identitet.
I Mali har kulturlivet svaret igen på militante islamisters propaganda med modfortællinger og opfordringer til forsoning. I Nepal deltog kunstnere og kulturorganisationer aktivt i genopbygningen efter det dobbelte jordskælv, der ramte landet i foråret 2015.
Og i Pakistan giver kulturelle tilbud kvinderne et frirum og de unge et ståsted og fællesskab, der afholder dem fra at gå fundamentalistiske kræfters ærinder.
I konfliktramte lande i Mellemøsten udgør kulturlivet, der blomstrer på græsrodsniveau og i lokalsamfund, en vigtig stabiliseringsfaktor. Det motiverer folk til at deltage i en demokratisk samfundsudvikling og giver afløb for og afbræk fra hverdagens kamp for frihed og overlevelse.
Flere danske ambassader og repræsentationer i en række lande i Afrika, Asien og Mellemøsten fortsætter derfor de programmer, som CKU har sat i søen. Heriblandt Indonesien, Burkina Faso og Pakistan.
Ikke en overflødig luksus
Det er vanskeligt at forklare i Danmark, at støtte til kunst og kultur i verdens fattigste lande har værdi, mens verden står i brand.
Men kunst og kultur er ikke en overflødig luksus. De udgør en integreret del i det at være nation, samfund og menneske. Og forsvinder de, er der ikke meget tilbage at identificere sig med, kæmpe for eller blive for.
Terror og mennesker på flugt har i de forgangne år næret frygten for det fremmede og begrænset modet til at engagere os internationalt.
Udenrigstjenesten, ngo’er og internationalisering af uddannelser og dansk kulturliv står i en overgangstid, hvor verdensmål og ny strategi for udviklingssamarbejdet skal rodfæstes.
For CKU bliver 2016 det sidste år som selvejende institution under Udenrigsministeriet. For med finansloven for 2016 besluttede regeringen at lukke CKU ved udgangen af 2016.
Erfaringerne fra CKU’s arbejde er dokumenteret i årets sidste rapporter og en endelig evaluering.
Læs CKUs allersidste rapport ''The Right to Art and Culture 2013-2016'.