Sort skærm: Netflix med afro

Afrostream

Der er kun sort indhold på den nye streamingtjeneste, Afrostream.


Foto:
Gerd Kieffer-Døssing

16. marts 2016

I september 2015 så en ny streamingtjeneste dagens lys. Franske Afrostream adskiller sig fra resten af de forskellige streamingsites ved udelukkende at tilbyde afrikansk og afroamerikansk indhold.

Direktør og medgrundlægger bag Afrostream, Tonjé Bakang, fortæller, at han som barn måtte se langt efter rollemodeller på film og TV, han kunne spejle sig i under sin opvækst, fordi ’sorte’ produktioner sjældent fandt vej til fjernsynsskærmen.

Det er denne skævhed og hvide monopol, han prøver at rette op på nu:

”Indholdet [på Afrostream] eksisterer allerede. Vores mål er at bringe det ud til vores brugere,” siger han til TechCrunch.

Snart på engelsk

Og brugere bliver der flere og flere af. Selvom Afrostream i første omgang kun er tilgængelig i en håndfuld fransktalende lande, har sitets stigende popularitet – i skrivende stund har Afrostream knap 130.000 likes på Facebook – betydet, at det fra nytår også bliver tilgængeligt i England og i flere anglofone lande i Afrika.

Tonjé Bakang har i franske Les Echos peget på, at Brasilien kunne være næste store satsning.

”Med 96 millioner afrobrasilianere, er Brasilien det land, der har den største diaspora af afrikansk afstamning, og vi modtager allerede stærke tegn på interesse,” siger han.

Det kridhvide lærred

Afrostream falder meget godt ind i tidens fokus på manglende bredde og mangfoldighed i blockbusterfilm. En rapport fra 2014, lavet af forskere fra University of Southern California, viser, at kun 17 ud af 100 film havde en ikke-hvid skuespiller i en hovedrolle eller ledende birolle.

Det seneste eksempel er nok dette års Oscaruddeling, hvor alle de nominerede skuespillere for andet år i træk var hvide. Det førte til en storm af protester, og hashtagget #oscarssowhite invaderede Twitter og andre sociale medier.

Ifølge Tonjé Bakang hænger underrepræsentation og dårlig forståelse sammen, og det kan Afrostream ændre på:

”Vi vil underholde folk og skabe en feel-good platform. Film kan oplyse og inspirere, og det er derfor, der er så meget opmærksomhed omkring os,” siger han til TechCrunch.