Per Stig: Asien er fremtiden

Redaktionen

Uddrag af tale af udenrigsministeren ved fredagens lancering af VK-regeringens strategi ”Danmark i Asien – en prioritering af fremtiden”

Af Per Stig Møller (K)

Vi lancerer Danmarks Asienstrategi – en prioritering af fremtiden, fordi Asien kommer til at spille en større rolle. Asien gør det godt, og Danmark gør det godt i Asien, men vi kan og skal gøre det bedre.

For det handler mere grundlæggende om at fremtidssikre Danmark og vores velfærd gennem større samarbejde med Asien, der er i rivende udvikling. Vi skal stå stærkere kommercielt, økonomisk, politisk og kulturelt i Asien. Derfor lancerer vi en Asienstrategi.

Vi vil meget i Asien. Og vi skal meget i Asien – i samarbejde med asiatiske lande. Samtidig må der prioriteres. Det er Asiensstrategien udtryk for. Derfor fremhæver jeg udelukkende nogle af strategiens væsentligste målsætninger og initiativer.

Det 21. århundrede omtales som Asiens århundrede. Det er fordi, Asien vokser. I økonomisk tyngde. I politisk indflydelse. Og i almindelige menneskers bevidsthed. Kinas spektakulære vækst er velkendt fra medierne, men Asien er meget mere end Kina, og Asien rummer vidt forskellige kulturer og samfundsformer.

Asiens vækst er ikke udelukkende eksport- og investeringseventyret i Kina og Indien. 4 af verdensøkonomiens 12 største økonomier findes faktisk i Asien. Det er Japan, Kina, Indien og Sydkorea.

Og i Asien er verdens største frihandelsområde i støbeskeen – med potentielt 3 milliarder forbrugere. Her er udviklingen drevet af ASEAN, sammenslutningen af de 10 sydøstasiatiske lande.

Men på grund af de store forskelle kan den videre vej mod fremskridt og velstand i Asien vise sig snoet. Der er både muligheder og udfordringer.

Udfordringerne kommer fra svage stater, uafsluttede konflikter såsom Kashmir, terrorisme, f.eks. i Indonesien, og truslen fra spredning af masseødelæggelsesvåben – sådan som der er muligheder for med Nordkorea.

Andre udfordringer ses i form af økonomiske, sociale og miljømæssige problemer internt i de asiatiske lande. Asien skal nu demonstrere, at man kan gå fra høj vækst til bæredygtig vækst – både socialt og miljømæssigt. Den udfordring står Kina og Indien nu overfor.

I Danmark må vi tage bestik af den varierede udvikling og indrette vores samlede politik over for Asien, så vi i tæt partnerskab med vore asiatiske venner udnytter mulighederne og håndterer udfordringerne i tide.

Derfor lancerer vi – som en opfølgning på Asienstrategien – et dansk Asien Forum. Det består af repræsentanter fra statsadministrationen, erhvervsinteresser, civilsamfund og forskningsverden. Formålet er løbende at drøfte udviklingen i Asien og tilpasse den danske indsats herefter.

Vi vil også forstærke og hele tiden overveje udbygningen af ambassade- og handelskontornetværket i Asien. Ambassaderne i Kina og i Indien er allerede styrket. Desuden etablerer vi et innovationscenter i Shanghai til efteråret.

De overordnede mål for den danske indsats er:

For det FØRSTE at bidrage til global og regional stabilitet. Det gør vi ved at arbejde for, at de asiatiske landes øgede økonomiske og politiske indflydelse matches af global ansvarlighed. Asien må bidrage til at frihandelsforhandlingerne i Doha-runden lykkes, og klimaproblemerne kommer under kontrol.

Asien må bidrage til løsningen af globale og regionale problemer på en måde, som fremmer fred, stabilitet og bedre livsvilkår for alle. Og som er baseret på de universelle menneskeretsværdier.

Vi vil derfor – primært gennem EU – støtte den regionale integration. Det vil sige udviklingen af sikkerhedspolitiske strukturer samt bekæmpelse af terror og radikalisering i Asien. Det gør vi f.eks. bilateralt i Indonesien med støtte til uddannelse af politi for hele regionen og støtte til undervisning i menneskerettigheder og kvinderettigheder i islamiske skoler.

EU skal opprioritere samarbejdet med Asien – også i ASEM, fordi vi ønsker en styrket EU-politik i regionen og et større EU-engagement i løsning af de vigtigste regionale konflikter. Den succesfulde mission i Aceh i Indonesien viste, at EU – i samarbejde med de asiatiske lande – kan spille en afgørende rolle i konfliktløsning i Asien.

Vi forstærker en aktiv dansk bilateral indsats i forbindelse med konfliktløsning i Asien. Det viser vi for tiden i Afghanistan med vores forøgede troppeindsats og forøgede bistand.

De regionale konflikter kan naturligvis kun løses i samarbejde med Asien. Det ser vi i forhold til Nordkorea og Burma. Her er løsninger kun mulige med aktiv medvirken af de asiatiske lande, og derfor er vi i tæt dialog med de asiatiske lande om hvordan vi kommer videre.

Vi vil her – som andre steder – f.eks. i Thailand og Burma arbejde for at forbedre respekten for demokrati og menneskerettigheder igennem dialog, reaktion og konkret samarbejde.

For det ANDET skal vi sikre danske virksomheder og andre aktører de bedst mulige betingelser for at drage fordele af de muligheder, som Asien frembyder for produktion, investeringer, markeder, forskningssamarbejder og udveksling.

For Asien er meget andet end billig produktion, og de hastigt voksende økonomier vil snart være udviklede fornyere. Asiens tyngde inden for innovation afspejles f.eks. i stigningen i patenter.

Sydkorea passerede i 2006 Frankrig og UK på rangstigen som verdens nummer 4. Det viser, at der også indenfor forskning og udvikling er potentiale for større samarbejde.

Vi skal samtidig øge vores eksport til Asien. Det er derfor vores strategiske opgave at skabe de bedst mulige rammebetingelser for danske virksomheder i Asien. Og samtidig øge indsatsen for at tiltrække asiatiske investeringer til Danmark ved markedsføring af danske spidskompetencer. Og tiltrække spidsforskere til Danmark.

Også på den baggrund vil vi snarest lancere en ny offensiv handelspolitisk strategi. Her vil regeringen, erhvervsorganisationerne og virksomhederne samarbejde om at nedbringe handelsbarriererne, som danske virksomheder møder i Asien.

Det vil indebære en prioriteret indsats inden for WTO, som skal suppleres ved, at EU indgår frihandelsaftaler med asiatiske lande. EU har faktisk i øjeblikket ingen frihandelsaftaler med Asien. Det har derimod USA. Men forhandlinger om frihandel mellem EU og Indien, Korea og ASEAN-landene går nu i gang.

For det TREDJE vil vi bidrage til miljøforbedringer i Asien og til bekæmpelse af global opvarmning til gavn for alle. Når Asien øger sin produktion drastisk, øges også udledningen af f.eks. CO2 drastisk, med mindre vi indgår i energi- og miljøteknologisk samarbejde med asiatere, og det er, hvad vi er i gang med, og klar til at intensivere.

Vi vil markedsføre danske miljø- og energikompetencer til gavn for både dansk erhvervsliv, dansk forskning og miljøet i Asien og verden. Og derfor er det særligt positivt, at Danmarks erfaringer med vedvarende energi og energieffektivitet er ganske efterspurgte blandt asiatiske lande.

Det kunne jeg – og miljøministeren – også konstatere under besøg i Kina sidste år og i Indonesien, Malaysia og Singapore tidligere i år. Der var stor interesse for Danmarks erfaring med energieffektivitet og vedvarende energi.

Vi vil arbejde for, at en fremtidig global klimaaftale indeholder reelle bidrag fra de store asiatiske C02-udledere, især Kina og Indien. Her spiller Danmark en særlig rolle på grund af værtskabet for FNs klimakonference i 2009.

Endelig og for det FJERDE vil vi prioritere uddannelse og forskningssamarbejde og de mellemfolkelige kontakter.

Vi vil styrke markedsføringen af danske uddannelsesinstitutioner og uddannelsesmodeller i Asien. Vi vil understøtte forskningssamarbejdet med flere innovationscentre i udvalgte forsknings- og innovationsmiljøer i Asien i forlængelse af det nye innovationscenter i Shanghai. Og vi skal kunne tiltrække dygtige asiatiske forskere og andre vidensarbejdere som ingeniører, IT-specialister og læger.

Flere danskere skal studere i Asien og flere asiatere bør studere i Danmark. Det vil være til gavn for os alle og bidrage til det samarbejde mellem Europa og Asien, som verden har brug for.

Vi skal styrke kontakterne mellem befolkningerne – også kulturelt. Og vi skal starte tidligt. I disse uger er for eksempel dansk børneteater – med sin unikke tradition – på pioner-turné rundt i Kinas provinser, anførte udenrigsministeren.

Kilde: www.um.dki