Bitten Clausen opbyggede sammen med sin mand termostat-virksomheden Danfoss, og overtog formandsposten i bestyrelsen i 1966, da Mads Clausen gik bort.
Her var hun ifølge virksomhedens medarbejdere og ledelse med til at forme virksomheden og præge dens kultur gennem sin ledelsesstil.
Koncernen udviklede sig med årene til en global aktør med talrige aktiviteter i bl.a. verdens u-lande.
Bitten Clausen blev døbt Dorthea Emma Andkjær Hinrichsen som datter af købmand Waldemar Andkjær Hinrichsen og hustruen Marie f. Waaben.
"Bitten Clausens opfattelse af ansvarlighed har haft stor betydning for det Danfoss, vi kender i dag. Hensynet til det enkelte menneske, respekt for naturen samt miljømæssig og social ansvarlighed er helt naturligt blevet bærende elementer i virksomhedens værdigrundlag. Bitten Clausen var selve personificeringen af disse værdier," skriver ledelse og medarbejdere i et mindeord (se neden for).
Vi er dybt berørte over tabet af vores mor, bedstemor og oldemor, Bitten Clausen. Mine søskende og jeg har mistet en mor, der indtil det sidste var familiens samlingspunkt.
Vores mor var et stort menneske. Ikke af statur, men i kraft af sine menneskelige kvaliteter og sin stille og ydmyge adfærd. Hun levede et både langt og godt liv, og hun spredte glæde og taknemmelighed på sin færd. Hun besad en feminin ynde, enorm energi og vilje for de mærkesager, hun igennem hele livet brændte for.
”Jeg hedder Bitten” sagde hun til mennesker, der med ærbødighed og respekt for hendes position kaldte hende for ”fru Clausen”. Hun ville gerne være på øjenhøjde med folk og havde en ærlig nysgerrighed overfor de mennesker hun mødte overalt på kloden. Det gjorde, at hun indtil det sidste beholdt kontakt til mange mennesker.
I vores barndom oplevede vi vores mor som vores fars faste støtte i de vigtige år under Danfoss’ opbygning. Hun favnede at være både mor og vores fars partner i vigtige beslutningsprocesser i firmaet. Da vores far døde i 1966 overtog Bitten formandsposten i Danfoss’ bestyrelse og havde en tillid til, at de mennesker, som hun havde et nært forhold til, ville gøre alt for at lede virksomheden på bedste måde. Denne tillid beholdt hun i alle årene.
Som få havde Bitten en evne til at lytte til mennesker, for først derefter at tage sine beslutninger. Igennem hele sit liv glemte hun aldrig, at mennesket kommer først. Derfor var hun resolut, når det gjaldt virksomhedens medarbejderes tarv.
Allerede under 2. Verdenskrig tog vores mor initiativ til at hjælpe mennesker, der trængte til det. På sin egen, beskedne måde skabte hun med sit engagement stor respekt om sin person overalt, hvor hun kom frem. Hendes menneskelighed, store ligefremhed og naturlige værdighed midt i forretningslivet har i mange år præget virksomheden.
Langt før det blev et begreb i virksomheder verden over, levede Bitten socialt ansvar i Danfoss og udviste ansvar og omsorg for både virksomhedens medarbejdere og mennesker i de lokalsamfund, hvor Danfoss er aktiv. Med årene blev dette arbejde institutionaliseret i en række Danfoss fonde.
Bitten følte det som en ære, men også som en opfordring til at fortsætte med sit engagement for mennesker, da hun i 1975 blev Ridder af Dannebrogsordenen, i 1990 Ridder af 1. grad og sidenhen Ridder af 1. klasse af den Norske Skt. Olavs Orden.
Igennem hele sit liv udstrålede vores mor omsorg og menneskelig varme i alle sine gøremål, både privat og i forretningsøjemed. Hun søgte harmoni omkring sig, og hun turde at gøre en forskel, hvor end hun kom frem i verden. Vores mor sagde aldrig nej til en opgave og opfattede aldrig sit virke som en pligt.
Vi er taknemmelige over, at vores mor har kunnet leve dette lange og begivenhedsrige liv og være aktiv til det sidste. Jeg takker samtlige nuværende og tidligere medarbejdere i Danfoss for den loyalitet og støtte, de har vist vores mor igennem alle disse år. Æret være hendes minde.
På familiens vegne
Jørgen M. Clausen