Stor vækst i Fair Trade i 2006

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Redaktionen

Forbrugere verden over brugte sidste år 1,6 milliarder euro (ca. 12 milliarder kr.) på Fairtrade-mærkede produkter, en vækst på 41 procent i forhold til 2005, skriver Max Havelaar Danmark i sit seneste elektroniske nyhedsbrev tirsdag.

Tallene stammer fra FLO, Fairtrade Labelling Organizations International, som er fællesorganisationen for mærkningsordningen Fairtrade, i Danmark også kendt som Max Havelaar.

Væksten kan ses i alle produktkategorier, men er særlig stor inden for kakao (93 pct.), kaffe (53 pct.), te (41 pct.) og bananer (31 pct.). Væksten i Fairtrade-mærket bomuld, som er en af de nyeste kategorier, er desuden mere end fordoblet på kun et år.

Antallet af licenshavere – firmaer som har licens til at sælge produkter med Fairtrade-mærket – er steget på lignende vis: Fra 1.514 ved årets begyndelse til 1.954 i slutningen af 2006.

Især i Storbritannien har udviklingen været markant. Her har supermarkedskæden Sainsburys valgt kun at sælge Fairtrade-mærkede bananer, og Marks & Spencer har omlagt hele deres te- og kaffesortiment til udelukkende at være Fairtrade-mærket.

I USA sælger Dunkin Donuts nu Fairtrade-mærket espressokaffe, i Irland har Insomnia Coffee Company kun Fairtrade-mærket kaffe og i Sverige har Scandic og Hilton hotellerne også valgt den fair kaffe.

Men selv om væksten i gennemsnit har været 40 procent de seneste 5 år, er der stadigvæk masser af plads til vækst.

FLO vurderer, at blot 1/5 af den totale produktion fra Fairtrade certificerede producentgrupper bliver solgt med Fairtrade-mærket.

Derfor arbejder FLO og de nationale kontorer for, at bønder og arbejdere kan få solgt en større andel af deres varer under fair vilkår.

Se også FLOs hjemmeside