Anmeldelse af Morten Ranum, U-landsnyt.dk
Forestillingen SNE på Husets Teater i København er uhyre aktuel, både herhjemme og rundt om i verden. Vi ved aldrig hvornår konflikt bliver til mord, borgerkrig eller endda forbrydelser imod menneskeheden.
I et par dage endnu opføres forestillingen SNE på Husets Teater på Vesterbro i København. Den bygger på den tyrkiske forfatter Orhan Pamuks roman med samme titel.
Om handlingen udspiller sig i Tyrkiet eller som i forestillingen i en lille tysk by er uden betydning. Temaerne er meget aktuelle og knytter sig ikke til en bestemt verdensdel.
Forestillingens hovedperson er forfatteren Ka. Han vender tilbage til sin fødeby for at opsøge sin ung- domskæreste, som netop er blevet skilt. Atmosfæren i byen er meget anderledes end han forventer. Der er konflikter mellem muslimer og ikke-muslimer, som Ka bliver en central del af, uden han hverken ønsker det eller gør noget for at blive det. Det kan ske for os alle, at vi ved et tilfælde bliver involveret i sociale spændinger dér hvor de befinde sig.
Publikum ser passivt til. Sneen drysser ned. Scenografien er enkel og klar. Udover sneen er der blot 2 bokse, der kan drejes. Boksene er åbne i de to af siderne. Undervejs i forestillingen opdeler de scenen i adskilte rum. Det varer ikke lang tid før publikums passive og neutrale position anfægtes. Begge sider af konflikten i byen kommer snigende ind på dig. Sammen med begreber om frihed, lighed, ret, demokrati, tro og værdi. Alt forekommer lige gyldigt, men bestemt ikke ligegyldigt.
Det er mellem 2 bestemte kontinenter, mellem 2 religioner og mellem 2 kulturer, at vi slås. Jeg tror, hun er min fjende. Hans ansigt spejler sig i min frygt. Det er flodens strøm ved Bosperup. De samme skibe trækker striber af sorg gennem en fælles skæbne. Vi har ikke fortrudt – og intet lært.
Sådan tænkte jeg i selskab med forestillingen SNE en vinteraften på Vesterbro i København på det lille Husets Teater, der altid fokusere på at stille skarpt på vigtige spørgsmål.
Forestillingens forlæg – Pamuks roman er skrevet på grænsen af det ene og det andet kontinent. Istanbul har gennem århundrede været ventil mellem Europa og Orienten. I skæringspunkter mellem kulturer og kontinenter er der sandsynligvis særlige erfaringer med sociale spændinger og kulturelle konflikter. Men vi bør ikke glemme Primo Levi’s ord om holocaust og folkemord i “The Drowned and the Saved (1986), hvor han konstatere at fordi den ultimative katastrofe ER sket et sted, så kan det ske igen – og det kan ske hvor som helst.
Der er ikke noget sted på jorden, der er forsikret imod, at selv små sociale og tilsyneladende ubetydelige spændinger kan blusse op og udvikle sig til meget mere, end de burde. Konflikter er aldrig for sjov.
En anden version af anmeldelsen kan læse på: inmyfootstep
SNE
Husets Teater
Spilleperiode: indtil 1.marts, man-fre kl. 20 & lør kl. 17
Billetter: 130-190 kr / 60-120 kr
Billetbestilling: 33251376 (man-fre kl. 14-18)
Gratis adgang for årskortholdere!