Gloria mistede sin far som 12-årig. Født og opvokset på landet i Zambia blev Gloria efterladt med en mor, der ikke kunne læse eller skrive, og 10 yngre søskende at brødføde. Med pengemangel og sult var mulighederne for Gloria og sin familie begrænsede. Ægteskab var den eneste løsning.
”Jeg græd fordi jeg var alt for ung til at blive gift”, fortæller Gloria, der i dag er 17 år gammel, i en ny rapport om børneægteskaber i Afrika syd for Sahara.
”Jeg havde ikke lyst. Jeg forstod ikke meningen med at blive gift. Jeg var så bange.”
”Jeg havde ingen idé om, hvordan man føder. Jeg gjorde det derhjemme, og heldigvis hørte naboerne mig. De kom og hjalp.”
Drenge prioriteres over piger
I et fremmed hjem uden skolegang var Gloria fanget i en brutal cyklus af fattigdom. Denne cyklus er desværre et velkendt fænomen for de mere end 39.000 piger om dagen verden over, der giftes før de er 18 år gamle. Børneægteskaber og fattigdom går hånd i hånd. Og i kulturer, hvor investeringer i drengebørn generelt prioriteres over piger, er det piger som Gloria, der betaler prisen for håndholderiet.
I dag findes der lidt over 700 millioner børnebrude. Langt størstedelen af disse bor i landlige områder med begrænsede økonomiske ressourcer.
Figur 1: Procentdel af kvinder mellem 20–24 år som blev gift før de var hhv. 15 og 18 år gamle.
Kilde: UNICEF
Bekæmpelse af børneægteskaber har stået højt på den internationale dagsorden i årtier. En række nye rapporter fra UNICEF viser desværre, at udviklingen blandt verdens fattigste går i den forkerte retning: Fortsætter udviklingen i det nuværende tempo, vil antallet af børnebrude på globalt plan ifølge UNICEF være fordoblet inden 2050. Konsekvenserne af denne tendens rækker langt ud over de etiske næserynker ved synet af en gravid 14-årig i selskab med en ældre mand.
En ny rapport fra GirlsNotBrides viser, at brude fra børneægteskaber i lavindkomstregioner langt oftere udsættes for seksuel, fysisk og psykisk vold gennem hele livet. De risikerer i langt højere grad, som i Glorias tilfælde, at måtte gennemgå ufrivillige seksuelle oplevelser eller aborter grundet trusler og vold, som de i kraft af deres unge alder kan have svært ved at sætte ord på. De vil sjældnere have mulighed for ordentlig familieplanlægning. Og de vil, oven i alt dette, være langt mere sårbare overfor seksuelt transmitterede sygdomme og HIV end gennemsnittet.
Et komplekst problem
Tager vi højde for socioøkonomiske baggrundsvariabler, tegnes et mere nuanceret billede af hvorfor, hvor og for hvem børneægteskaber er i vækst. I en UNICEF-rapport fra 2014 fremhæves eksempelvis de store forskelle i udviklingen af antal børnebrude fordelt mellem de henholdsvis rigeste og fattigste befolkningsgrupper i Syd- og Vestafrika, hvor omkring 40% af piger er gift før de fylder 18. Figuren nedenfor illustrerer den ulige fordeling af børnebrude blandt disse befolkningsgrupper.
Figur 2: Procentvis reduktion af kvinder, som blev gift før de var 18 år gamle. Forskelle mellem øverste og laveste kvintil.
Kilde: UNICEF
I en lignende rapport fra UNFPA konkluderer forfatterne, at børn fra landlige områder vil have over dobbelt så høj en risiko for at blive gift i en ung alder sammenlignet med deres jævnaldrende i byen.
Disse konklusioner minder os om vigtigheden af at medtage geografiske og demografiske nuancer i mødet med vanskelige emner. Børnebrude er ikke et afrikansk problem. Deres vækst er frem for alt et produkt af ydre omstændigheder, der tvinger økonomisk pressede forældre ud i desperate løsninger. Og disse omstændigheder findes i særlig høj grad i de landlige, fattige dele af de syd- og vestafrikanske lande.
Alter eller skolebænk?
Der er i sagens komplekse natur intet quick fix mod væksten i antallet af børnebrude. Men sikkert er det, at uddannelse vil spille en altafgørende rolle. Ligesom i Glorias tilfælde er skolegang og giftemål oftest inkompatible størrelser. Af samme grund har mere end 60 % af alle pigebrude i Afrika syd for Sahara ingen uddannelse: Jo færre piger i skole, desto flere pigebrude. Dette forhold er illustreret i grafen nedenfor.
Figur 3: Procentdel af kvinder mellem 20–24 år som blev gift før de var 18 år gamle, forskelle i social baggrund.
Kilde: UNFPA
Men den negative cyklus tilbyder os samtidig et glimt af håb. I en region, hvor kun 8 % af piger gennemfører en sekundær uddannelse (12. klasse), er det således afgørende at fremhæve den positive effekt af mere uddannelse. Skolegang er blandt mange forældre stadig primært reserveret til drengebørn. At ændre dette narrativ vil spille en central rolle i kampen for retten til frie, værdige og sunde valg blandt de millioner af piger, der i dag reduceres til objekter for andres interesser.
Rundt om i verden arbejder en række NGO’er og virksomheder – såsom CAMFED eller danske IMCC – for netop at nedbryde de mange tabuer og misforståelser, der eksisterer omkring kvinders ret til frie valg og fri uddannelse på lige fod med deres mandlige modpart. Arbejdet kræver en god portion hjerte, hjerne og inklusion af de altafgørende lokalsamfund til at debattere hvad det her betyder, at træffe sine egne valg om skole og kærlighed. Og mangles konkrete argumenter er der heldigvis nok at hente: En pige i Afrika syd for Sahara vil i gennemsnit forhøje sin indkomst med 25 % for hvert år hun går i skole.
I dag er Gloria, takket være ovennævnte CAMFED, kommet tilbage i skole og er ved at færdiggøre sin gymnasielle uddannelse. Hun drømmer om en dag at blive den første læge i den landsby, som hun som 12-årig forlod med en fremmed mand. Hun har tilgivet sin mor.
“Børneægteskaber finder sted fordi voksne mener, at de har ret til at pålægge deres børn ægteskab. Herved fratages børn, og i særlig grad piger, deres værdighed samt muligheden for at træffe centrale valg i livet – for eksempel med hvem og hvornår de ønsker at blive gift eller hvornår de ønsker at have børn. Retten til disse valg definerer os som mennesker og tillader os at realisere vores potentiale. Børneægteskaber frarøver børn denne chance.”
Desmond Tutu and Graça Machel
Lucas Lundbye Cone er uddannelsesskribent på Globalnyt. Lucas er kandidatstuderende i International Education på University of California, Los Angeles (UCLA). Kontakt: [email protected]