For tre uger siden kunne Globalnyt fortælle, at Udenrigsministeriet har besluttet at lukke Magasinet 360°, der udkom første gang i 1974 under navnet Udvikling, men skiftede navn i 2017. Hvordan en eventuel afløser skal se ud, og hvem der skal udgive det, er fortsat på overvejelsesstadiet, lød det samtidig fra Mette Thygesen, der er kontorchef for afdelingen for humanitære indsatser, civilsamfundet og engagement i Udenrigsministeriet, som 360° hørte under.
Nu er overvejelserne kommet et godt stykke videre: Mandag udsendte ministeriet et såkaldt ’call for proposals’, hvor ”alle interesserede non-profit aktører kan komme med forslag til et medie, der kan engagere danskerne i verdens bæredygtige udvikling.” Det nye medie skal træde i stedet for Magasinet 360°, og det kan tage afsæt i den redaktionelle linje for magasinet og bibeholde titlen, men der åbnes for en gennemgribende gentænkning af mediet, der meget vel kan resultere i, at den trykte udgave helt eller delvis opgives.
Skal være et ”engagementsmedie”
Målet er at skabe et selvstændigt, eksternt medie og udvikle formater, der skaber aktivt engagement, særligt blandt dele af befolkningen, der endnu ikke interesserer sig for global bæredygtig udvikling og Danmarks rolle i verden.
“Vi skal blive bedre til at skabe engagement og nå ud til de danskere, der ikke kender til eller har erfaring med udviklingssamarbejdet. Jeg glæder mig til at se, hvad der kommer af idéer til at forme og drive et nyt, innovativt medie,” siger udviklingsminister Flemming Møller Mortensen i den pressemeddelelse, hvor udbuddet blev annonceret.
Ekstern aktør – men hvem?
Ansøgere, der er klar til at tage udfordringen op, skal senest 30. april sende en interessetilkendegivelse til Udenrigsministeriet, der så vil invitere de bedste ansøgere til at indsende en fuld projektansøgning senest 26. juni, hvorefter det endelige valg ventes at blive meldt ud i august.
Men det er ikke alle og enhver, der kan søge. Mediet skal være et non-profit-foretagende. Enkeltorganisationer kan ansøge, men flere kan også gå sammen i et konsortium. Under alle omstændigheder er kravet, at hovedansøgeren skal være en ngo, en forskningsinstitution eller anden form for ikke-kommerciel aktør. En privat medievirksomhed kan indgå i konsortiet, men må maksimalt stå for 25 procent af budgettet.
Ansøgere skal kunne dokumentere erfaring med medievirksomhed eller journalistisk produktion og kunne påvise faglig ekspertise og erfaringer inden for blandt andet journalistisk produktion om globale forhold, bæredygtig udvikling og verdensmål og med at kommunikere til brede målgrupper. Det hedder også, at der i mediekonstruktionen bør være en redaktion med journalistiske kompetencer og erfaring med at dække globalt udviklingsstof og kendskab til Danmarks arbejde i det globale syd.
”Partnerskabsminded”
Under overskriften ”partnerskabsminded”, fremgår det, at det også vil være velkomment, hvis en ansøger kan samarbejde med andre organisationer, uddannelser og virksomheder, som kommunikerer med og engagerer danskerne i verdensmålene, ligesom der også vil blive lagt vægt på, at det nye medie kan løfte indhold/historier, der produceres af andre med Danida-støtte.
Altsammen for 2 millioner om året
Der er 2 millioner kroner årligt i udenrigsministerielt tilskud til den ansøger, der får tildelt opgaven. I første omgang i 2 år, men aftalen kan forlænges med endnu 2 år, hvis projektet vurderes positivt. Det fremgår ikke af opslaget, om mediet må opkræve brugerbetaling fra eventuelle abonnenter. Men opslaget åbner mulighed for, at ansøger kan få adgang til Magasinet 360°’s abonnementsdatabase med – ifølge Udenrigsministeriet – op mod 30.000 abonnenter.
I alt er der på finansloven for 2021 afsat 18 millioner kroner til oplysning. Det svarer til det beløb, der tidligere var afsat til den nu nedlagte oplysningspulje (17 millioner kroner) og de lige så nedlagte rejsestipendier (1 million kroner). Herudover er der i 2021 afsat 14,5 millioner til Danidas egen oplysningsvirksomhed, hvorfra pengene til Magasinet 360° hidtil er kommet. Om de 2 millioner til det nye projekt skal tages af Danidas egne midler eller bevillingen til oplysning, fremgår ikke af oplysningerne fra Udenrigsministeriet.
Infomøde i april
Beslutningen om at nytænke Magasinet 360° kommer som en del af en større omlægning af Udenrigsministeriets samlede kommunikations- og oplysningsindsats og omfatter også Danidas Oplysningspulje, rejsestipendiater og Verdensbillede-legatet samt ordningen Genbrug til Syd, der skal i udbud i 2021. Alt skal – som det hedder – skifte fokus fra informations- og oplysningsarbejde til engagementsindsatser.
Mens omlægningen af 360° nu er besluttet, står fremtiden for de øvrige indsatser åben, og Udenrigsministeriet indkaldte – også mandag – alle interesserede til et online informations- og inspirationsmøde den 16. april om de nuværende og fremtidige ordninger til at fremme engagement i udviklingssamarbejdet.
Uvished om Engagementspuljen
Engagement kom for alvor i fokus under tidligere udviklingsminister Rasmus Prehn, der sidste år ligefrem opfandt en ny og særlig ’engagementspulje’ på 20 millioner kroner, hvor ngo’er kunne søge støtte til aktiviteter, der har til formål at engagere danskere i udviklingssamarbejde. Puljen blev forvaltet af Civilsamfund i Udvikling (CISU), og 2020-puljen er nu opbrugt, og det er endnu ikke meldt ud, om den fortsætter i 2021 i en eller anden form. Noget tyder på det, for på finansloven for 2021 er der afsat nye 20 millioner kroner til en lignende pulje.