Globalnyt præsenterer: Ugens tre
“Globalnyt præsenterer: Ugens tre” er en tilbagevendende artikelserie.
Her giver vi vores læsere mulighed for at stifte bekendtskab med (måske) ukendte kunstnere, ferieperler, egnsretter, kulturpersonligheder, musikgenrer, sportsgrene, forfatterskaber, film mm.
Det bliver med skiftende fokus, når vi afslutter arbejdsugen med en ny omgang ”Globalnyt præsenterer: Ugens tre”.
KOKOKO! (Congo)
Lørdag 7. juli 19.00, AVALON
Hvis man var så heldig at fange congolesiske Basokins koncert sidste år på Pavilion-scenen, så har man allerede et argument for at tage forbi Avalon tidligt lørdag aften, når KOKOKO! spiller op til dans. Vel at mærke en hypnotisk-tranceagtig form for dans, for ligesom Basokin er også KOKOKO! rundet af Kinshasas lydunivers.
Her danner rytmiske, monotone beats fundament for et sammensurium af klange fra uortodokse, selvbyggede instrumenter som eksempelvis vandflasker, gamle skrivemaskiner m.m. Kombineret med en særdeles skrabet produktion, så falder associationerne til post-punk lige for. I hvert fald indtil man hører vokalerne og ikke længere er i tvivl om, at vi befinder os i Afrika.
Alt efter temperament kan du enten kalde musikken for ”congotronics” eller “tekno kintueni”, hvis du gerne vil vise hvor meget du er nede med undergrundsscenen i Kinshasa. Men du kan også bare komme og danse lørdag aften.
Madalitso Band (Malawi)
Onsdag 4. juli 20.00, GLORIA
Hos Madalitso Band fra Malawi er der fuld plade i autenticitets-bingoet: Ifølge historien blev de opdaget som gademusikanter uden for et indkøbscenter. Det ene medlem af duoen, Yobu Maligwa, spiller på et mærkeligt, eksotisk strengeinstrument, der som bekendt er et obligatorisk indslag i arketypen på et ”verdensmusik”-band. Og så spiller og synger de af hjertens lyst, så man bliver fuldstændigt glad-i-låget og drømmer sig til Afrika.
Musikken er rent akustisk, men som det turde fremgå af videoen, bør det ikke forhindre nogen i at flytte fødder og hofter til de glade rytmer. Hermed anbefalet.
BCUC (Sydafrika)
Onsdag 4. juli, 00:15, PAVILION
Selvom BCUC altså bekender sig til sin helt egen genre, er der masser af referencer til anden musik med afrikanske rødder.
De lange repetitive passager med improviserede, messende vokaler har de til fælles med eksempelvis førnævnte KOKOKO! Men der er en mere mærkbar inspiration fra både den klassiske sorte musiktradition i USA, særligt den psykedeliske soul og funk, ligesom påvirkningen fra Fela Kutis afrobeat er tydelig.
BCUC står i øvrigt for “Bantu Continua Uhuru Consciousness”. Globalnyt skal nok afholde sig fra at levere en autoritativ fortolkning af dét navn, men vores skarpe læsere vil måske bemærke, at der i navnet indgår pan-afrikanske gloser som ”folk” (Bantu) og ”frihed” (Uhuru), og deraf konkludere, at vi har at gøre med et orkester med en mission. Og selv siger de da også, at musikken skal tjene som ”et instrument til politisk og åndelig frigørelse.”
Kan man bruge en Roskilde-onsdag på noget bedre?