To unge danskere skal bistå Sydafrika med undervisning i matematik

Ivan Gammeljord


Foto: LinkedIn
Forfatter billede

Den sydafrikanske uddannelsesorganisation Green Shoots har anmodet IT-studerende Christian Hundborg Liboriussen og Ivan Kjær Gammeljord om hjælp. De to færdes til daglig på Aalborg Universitet, hvor de læser en kandidatuddannelse i networks and distributed systems.

Men nu er de i Sydafrikas næststørste by for at finde ud af, hvordan de kan skabe et system, som kan give flere børn problemfri adgang til kvalitetsundervisning i matematik. 

Dårligt internet i vejen for digital matematik

Sydafrika har få højtkvalificerede matematiklærere, så 160 skoler bruger et digitalt undervisningsprogram i matematik, som er udviklet af organisationen Green Shoots.

Programmet er lykkedes med at få andelen af børn, der består deres matematikeksamen i 6. klasse, til at stige med 26,7 procent om året. Men vaklende internetforbindelser står i vejen for at styrke succesen.

Det bliver derfor de to aalborgensiske studerendes job at finde en løsning, som gør det muligt for de 160 skoler at få en mere problemfri adgang til matematikundervisningen, og samtidig gøre det muligt for endnu flere skoler at komme med på vognen:

“Det er vigtigt, at det skal være en universalløsning, som kan bruges af alle, og som gør dem uafhængige af os”, siger 24-årige Ivan Gammeljord, der stammer fra Skjern i Vestjylland, men i dag bor i Aalborg.

De skal derfor ikke ud at sætte routere eller internetmaster op, men udvikle et intelligent softwareprogram, som kan udnytte de eksisterende IT-ressourcer bedre:

“Vi skal finde ud af, hvornår der er hul igennem til internettet og udnytte de huller, så de oplysninger, der skal bruges, bliver sendt dér”, forklarer 22-årige Christian Liboriussen, der kommer fra Hadsund ved Mariager fjord, men i dag bor i Aalborg.

Lige så svært som at skulle til Månen

De IT-løsninger, som Christian Liboriussen og Ivan Gammeljord er vant til at arbejde med i Danmark, vil ikke kunne bruges på skolerne i Sydafrika. Det er forholdene i landet simpelt hen for anderledes til.

De to studerende bliver derfor nødt til at tænke kreativt for at skabe et system, der tager udgangspunkt i landets udfordringer:

Christian Liboriussen


Foto: LinkedIn
“Vi skal forestille os, at vi skal til Månen, når vi laver vores løsning. Der er nemlig ikke nogen tekniske personer, der kan hjælpe med at holde den ved lige på de skoler, hvor forbindelserne skal virke. Så det, vi laver, skal være meget robust og stabilt. Det er også derfor, det har været nødvendigt at komme herned for at forstå de forhold og den kontekst, vores løsning skal bruges til”, anfører Christian Liboriussen.

Det er vigtigt, at undervisningsprogrammet foregår online, så oplysninger kan blive sendt begge veje. Først og fremmest skal børnene modtage både deres opgaver og svarene på deres opgave med det samme.

For det andet skal Green Shoots kunne modtage automatiserede oplysninger om, hvordan eleverne klarer sig, så de kan give feedback til lærere og skoleledere, så de kan forbedre undervisningsmaterialet.

Som det ser ud nu, foregår udvekslingen af den slags oplysninger ofte manuelt. Det er både enormt tidskrævende, besværligt og mangelfuldt.

Med den nye løsning, som Christian Liboriussen og Ivan Gammeljord skal hjem til Aalborg og udvikle, skal organisationen Green Shoots både kunne få mere data, der kan bruges til at gøre undervisningen bedre, og frigøre ressourcer, som gør det muligt at udrulle matematikprogrammet til flere skoler i Sydafrika.

Men hvis alt går, som de to ambitiøse studerende fra Aalborg Universitet håber på, skal udrulningen af matematikprogrammet ikke stoppe ved Sydafrikas grænser. Det skal udbredes til fattige børn med dårlige internetforbindelser i hele verden.

Fakta

Samarbejdet mellem Green Shoots og de to studerende fra Aalborg Universitet er kommet i stand efter konferencen ”Reimagine education” i Philadelphia i USA, i 2016.

Her mødte Jens Myrup Pedersen, som er lektor i wireless communication networks på AAU, direktøren for Green Shoots. De blev enige om, at der var et godt match mellem organisationens behov og Jens Myrup Pedersens studerendes kompetencer.

Green Shoots matematikprogram tilbydes fra 1.-7.klasse og var i 2017 udbredt til 160 skoler. Med den nye IT-løsning er målsætningen for 2018 at nå op på 200 skoler og dermed 120.000 elever.

Researchturen fra Aalborg til Cape Town er støttet af IT-Vest. Liboriussen og Gammeljord vil nu søge midler til endnu en tur til Cape Town i sommeren 2018, så de selv kan gennemføre den løsning, de finder frem til.

 

 

Christian Liboriussen, kandidatstuderende på Networks and distributed sytems, +45 60 73 28 50, [email protected]

Ivan Gammeljord, kandidatstuderende på Networks and distributed sytems, +45 30 82 35 46, [email protected]

Jens Myrup Pedersen, lektor i wireless communication networks, [email protected], +27 76543 9768 (virker til og med søndag d. 28/1), +45 21 84 79 31 (virker fra og med søndag d. 28/1)