Efter 14 år hos Fairtrade Mærket, de sidste 5 som generalsekretær, takker Judith Kyst af 1. april for at blive direktør for Fødevareministeriets nye mad-experimentarium MadX.
Jonas Giersing, Fairtrade Mærkets nuv. produkt- og administrationschef, udnævnes samtidig til ny general-sekretær for mærkningsordningen, der før hed Max Havelaar.
Fairtrade Mærket hverken køber eller sælger nemlig varer, men mærker produkter, der skal leve op til kravene for Fairtrade. Derudover informerer Fairtrade-kontoret i Danmark om mærkningsordningen og arbejder for, at varerne er tilgængelige for så mange forbrugere som muligt.
For 5 år siden var der godt 100 produkter med Fairtrade Mærket på det danske marked. I dag over 1.300. I samme periode er salget af Fairtrade-mærkede varer næsten tredoblet. Og med en vækst på 15 procent i 2010 har Fairtrade for alvor bevist, at det er en del af fremtidens indkøbsdagsorden, hedder det.
– Der er mange gode grunde til at være optimist på vegne af de mange bønder og plantagearbejdere, der gradvist får en lidt bedre hverdag takket være de danske forbrugeres stigende lyst til at købe Fairtrade-mærkede produkter. Som generalsekretær vil jeg arbejde hårdt for, at forbrugerne fortsat får flere og flere muligheder for at fylde indkøbs-kurven med Fairtrade produkter, siger Jonas Giersing
Fairtrades mål er gennem handel skridt for skridt at forbedre arbejds- og levevilkårene for nogle af verdens fattigste bønder og arbejdere i Afrika, Asien, Syd- og Mellemamerika. Miljøet søges desuden skånet i produktionen.
39-årige Jonas Giersing blev færdig som cand.merc.int. fra Handelshøjskolen i København (CBS) i januar 2000.
Han har arbejdet med udviklingsforhold og handel i adskillige år. Efter en del år hos TNS Gallup, bl.a. på lederniveau, var han i perioden 2002-2004 udstationeret som Junior Professional Officer for FNs Udviklingsprogram (UNDP) i Tanzania. Her var et af fokusområderne at understøtte bæredygtig handel og erhvervsudvikling.
Fra 2004 arbejdede Jonas Giersing som programkoordinator på UNDP’s kontor i København med samme arbejdsområde og kom derpå til Fairtrade Mærket i 2006 som produktansvarlig og siden produkt- og administrationschef.
Han har selv boet og rejst meget i udviklingslande, bl.a. i Afrika og Nepal i Asien.
Jonas Giersing er især begejstret for Fairtrades konkrethed: – Jeg synes det er meget tilfredsstillende at kunne gå ned i supermarkedet og se resultatet af vores arbejde, siger han til u-landsnyt mandag.
– I min karriere har jeg beskæftiget mig meget med hvordan forretning kan gå hånd i hånd med udvikling i verdens fattige lande, og jeg er overbevist om at forretning og handel kan bidrage positivt til udvikling, og omvendt.
– Det synes jeg, Fairtrade systemet viser mere og mere tydeligt. Samtidig er Fairtrade en meget konkret måde at tage ansvar på for både virksomheder og forbrugere, som på den måde bidrager til gradvis bekæmpelse af fattigdom i udviklingslande, anfører han.
Privat er han gift med Hanne (35), som er læge. Sammen har de børnene Kamma på 4 og et-årige Roald. De er for nylig flyttet fra en andelslejlighed i København til et lille hus i Rungsted i Nordsjælland.
Fritiden tilbringer han med familien og er glad for at være kommet ned fra fjerde sal og ud i naturen.