Verden skal ikke tage den afrikanske gæstfrihed for givet

rf2187492_dsc0975
Unge flygtninge og lokale får IT undervisning i det nordlige Uganda. Området fik internetdækning, da det tog imod over en million flygtninge fra Sydsudan.
Foto: UNHCR/Michele Sibiloni.
Kirsten Larsen

30. august 2019

Omkring 25 millioner mennesker er blevet drevet fra hus og hjem i Afrika. Langt de fleste har taget flugten på grund af konflikt, men fattigdom, klimaforandringer, fødevaremangel og dårlig regeringsførelse spiller også ind.

Antallet af flygtninge er tredoblet de seneste 10 år, lige som et voksende antal mennesker er på flugt i deres eget land. Det kræver nye løsninger, nye partnere og flere penge, at håndtere den situation til alles bedste, lyder det fra Filippo Grandi, der er i Japan til konference om udvikling i Afrika.

Højkommissæren peger på, at den globale flygtningeaftale fra sidste år netop handler om, hvordan man sikrer flygtninge bedre rettigheder og vilkår, samtidigt med at flygtningene bliver et gode, ikke en byrde, for de lokalsamfund, der tager imod. I en tid, hvor konflikter varer længere og længere, er det vigtigt at flygtningeaftalen er med til at øge stabiliteten i en region, lyder det fra flygtningechefen.

Flygtninge får ingen uddannelse

Han ser nye partnerskaber med regeringer, den private sektor, NGO’er, civilsamfundsgrupper og andre som en vej frem mod nye løsninger. For eksempel lykkedes det at rejse tre milliarder dollar til uddannelse, infrastruktur, beskæftigelse og miljøtiltag for flygtninge og deres værter i årene 2016-18. I den periode var otte afrikanske lande med i et pilotprojekt, som prøvede at gennemføre anbefalingerne i flygtningeaftalen i praksis.

“Det er muligt, at reagere anderledes end i dag og at forpligte sig til en fremtid, hvor den afrikanske generøsitet og gæstfrihed kan forblive stærk og være et eksempel for hele verden,” siger Grandi.

Men de seneste tal fra hans egen organisation, fra UNHCR, er nedslående. Halvdelen af verdens flygtningebørn går ikke i skole. Kun hver fjerde når længere end sjette klasse. Og højst tre procent starter på en eller anden form for højere uddannelse. Verdens gennemsnittet er 37 procent.