– Hvor mange her i salen tror, at vi globalt kan løse klodens klimaforandringer?
Spørgsmålet blev stillet fra scenen ved DI’s konference ’Grib Verdensmålene’, som fandt sted tirsdag d. 7. november. Omkring halvdelen af konferencens 300 gæster rakte hånden i vejret og gav udtryk for, at løsningen på et af verdens mest presserende problemer er inden for rækkevidde.
Her spiller FN’s Verdensmål en betydelig rolle. De 17 mål kommer i løbet af de kommende år til at sætte en dagsorden, som peger i en betydeligt mere bæredygtig udvikling. Og den dagsorden er ikke til at se udenom, lyder det fra Peter Thagesen, underdirektør i DI.
– Jeg har talt med flere eksperter, som sammenligner det lidt med den betydning, digitalisering har haft for virksomheder de sidste 15 år, hvor det har betydet en revolution. Og der er mange, der mener, at fokus på bæredygtighed kommer til at revolutionere den måde, man driver forretning på, ligeså meget som digitaliseringen har gjort, siger Peter Thagesen.
En af de pointer, som flere gange kom frem fra talerne på scenen, var, at indsatsen for en bæredygtig udvikling skal være fokuseret. Med det skal forstås, at virksomheders arbejde med de 17 Verdensmål på en gang ikke nødvendigvis giver det mest effektive aftryk. I stedet skal virksomhederne fokusere på de mål, de er specialister i.
– Vi har spurgt os selv, hvor vi kan bidrage med mest. Først og fremmest skal man være konkret i sit arbejde med Verdensmålene, lød det fra scenen fra Simon Boas Hoffmeyer, direktør for koncernbæredygtighed, Carlberg.
Derfor fokuserer Carlsberg især på at undgå spild af vand i deres produktion af øl. Derudover har de øget opmærksomheden på, at deres produkter skal drikkes på ansvarlig vis – blandt andet ved at udbrede alkoholfri øl.
Læs også: 1000 talenter – 200 konkrete idéer til en bedre verden
Enormt forretningspotetiale
Peter Thagesen, underdirektør i DI håber, at virksomhederne efter konferencen har fået mod på at gribe til handling.
– Vores mål med konferencen er, at virksomhederne kommer til at kunne se, at arbejdet med bæredygtighed rummer et enormt stort forretningspotetiale. Men også at vi skal lidt væk fra skåltaler og i stedet sørge for, at arbejdet med Verdensmålene bliver konkret, siger Peter Thagesen.
Rigtig mange danske virksomheder er dog allerede langt i deres arbejde med Verdensmålene, og Danmark har en førerposition, når det kommer til bæredygtig udvikling.
Den udvikling er hjulpet godt på vej af både politikere og modige virksomheder, mener Kirsten Brosbøl, som er formand for Folketingets Tværpolitiske Netværk for FN’s Verdensmål.
– Vores førerposition er sikret af en kombination af visionære politikere, der har turdet at stille nogle krav – og så selvfølgelig nogle innovative virksomheder, der har spillet med, siger Kirsten Brosbøl, formand for Folketingets Tværpolitiske Netværk for FN’s Verdensmål.
Denne artikel er bragt på DI´s hjemmeside d. 7. november 2017