WWF: Koralrev trues af planer om havneudvidelse

Laurits Holdt

Verdensarvsområdet ved planetens mest berømte koralrev trues af planer om nye megahavne og dumping af opgravet materiale

Hvis ikke der sættes en stopper for industrialiseringen af området langs Great Barrier Reef, vil det medføre alvorlige skader på et af jordens vigtigste økosystemer, viser ny rapport fra WWF.

Rapporten viser, at dumping af materiale fra havneudvidelser inden for verdensarvsområdets grænser vil få ødelæggende konsekvenser for verdens største koralrev.

For at forebygge yderligere, negativ påvirkning af et allerede sårbart økosystem, opfordrer WWF den australske regering til at forbyde al dumpning af affald i verdensarvsområdet omkring Great Barrier Reef, som er et af de mest unikke naturområder på UNESCO’s verdensarvsliste.

Miljømæssigt uforsvarligt

“Great Barrier Reef er en af klodens mest mangfoldige levesteder, det er hjem for truede arter, en vigtig økonomisk ressource for Australien og et af naturens vidundere. At bruge koralrevet som losseplads er miljømæssigt uforsvarligt, og giver ingen forretningsmæssige mening, særligt ikke når der bygges unødvendige havne,” siger WWF internationale generaldirektør, Marco Lambertini.

Planerne om havneudvidelser kræver opgravning af cirka 51 millioner kubikmeter havbund, hvilket er nok materiale nok til at fylde New Yorks Empire State Building 49 gange.

Hvis ikke vi får et forbud mod dumping i havet, kan meget af affaldet fra havneudvidelserne ende i de følsomme farvande i Great Barrier Reef. Dumping af affald kan kvæle koraller og bringe truede arter som havskildpadden i fare for at uddø.

Multinationale kulselskaber satser på at fordoble eksportkapaciteten af kul fra delstaten Queensland, selvom en tredjedel af de eksisterende kulhavnes kapacitet stadig er ubrugt, viser undersøgelser foretaget af konsulentfirmaet Dalberg Global Development Advisors.

Gennemføres de nuværende planer vil Queenslands eksportkapacitet af kul stige til 637 mio. ton årligt, selv om prognoser forudser, at Australien som helhed i de kommende år vil komme til at eksportere betydeligt mindre kul end det.

Stor skade på revet

Undersøgelsen peger dertil på, at kulindustrien på globalt plan presses i takt med, at den vedvarende energi vinder frem: Det er derfor højst usandsynligt, at der vil blive brug for de nye planlagte havne, der utvivlsomt vil medføre stor skade på revet, lyder vurderingen i rapporten.

“For at beskytte Great Barrier Reef og de 69.000 arbejdspladser, det giver, er der brug for, at den australske regering samarbejder med staten Queensland om en lovgivning, der forbyder dumping af opgravet havbund i Great Barrier Reef-verdensarvsområdet,” siger Dermot O’Gorman, generalsekretær i WWF-Australien og tilføjer: 

“Derudover bør der tages initiativer til at forbedre vandkvaliteten og minimere opgravning af havbunden.”

Hvis ikke de nødvendige skridt tages for at vende den negative udvikling ved Great Barrier Reef, risikerer det enestående område at havne på UNESCO’s liste over verdensarv i fare.

Planerne om havneudvidelsen og Great Barrier Reefs generelle sundhedstilstand skabte stor røre ved Verdenarvskomiteens møde i juni i Bonn.
 
“Vi vil gøre Australiens ledere opmærksomme på, at verden kigger med og forventer, at den skadelige dumping i farvande tæt på unikke områder forbydes hurtigst muligt,” siger Dermot O’Gorman og pointerer, at globalt pres og opmærksomhed om problemet kan hjælpe med at vende udviklingen og igen styrke livet i koralrevet. 

Ifølge den nye rapport fra WWF har flere fremstående banker allerede opgivet planer om at finansiere kulhavne ved koralrevet af frygt for de miljømæssige konsekvenser.

WWF opfordrer virksomheder til ikke at investere i eller bidrage til projekter, der kan true Great Barrier Reef eller andre verdensarvssteder.
 
“Som vi har lært fra Great Barrier Reef kan et sundt havmiljø være drivkraft for økonomisk vækst, det kan skabe arbejdspladser og forbedre menneskers trivsel,” siger Marco Lambertini og tilføjer, at ansvarlig forvaltning af havet bør være absolut topprioritet i enhver køreplan for en bæredygtig fremtid.

Læs artiklen her: http://www.wwf.dk/?12420/Red-Great-Barrier-Reef-fra-at-ende-som-en-losse…