Danske TV-seere mødte tirsdag 12-årige Khadija, der arbejder 60 timer om ugen i Dhaka i Bangladesh, og Hanan, der langsomt er ved at dø af at sandblæse jeans. Det skete i serien “Giftige varemærker”, som nu er frigivet på video af Danmarks Radio, skriver DR online lørdag.
Sandblæsning af jeans er en metode, der for længst er blevet forbudt i Europa og Tyrkiet.
Derfor benyttes metoden i lande uden håndhævelse af arbejdsmiljølove som Bangladesh, hvor 1.100 syersker led en voldsom død – mange af dem knust til ukendelighed – da en bygning med tekstilfabrikker styrtede sammen under dem i april i landets værste industriulykke nogensinde.
Over de seneste ti år er prisen på tøj faldet med 13 procent, skriver DR i programomtalen.
Hvordan kan det lade sig gøre, når de fleste større mærkevarefirmaer hævder, at de opfylder de etiske mål, som de selv har sat for deres virksomhed?
Mål om f.eks. ikke at bruge børnearbejdere og kræve rimelige og sikre arbejdsforhold for de arbejdere, der producerer tøjet.
Svaret er, at det heller aldrig har kunnet lade sig gøre. Det er derfor, vi møder skæbner som Khadija og Hanan.
Man kan se videoen (55 min.) med hele udsendelsen på
http://www.dr.dk/tv/se/giftige-varemaerker/giftige-varemaerker
Bemærkelsesværdigt nok vises den uden stopdato på DR.DK, skriver DR online. Normalt tages videoer af efter en måneds tid.