60 mio. skal hjælpe flere pakistanske børn i skole.

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Laurits Holdt

Som en del af bistanden til Pakistan på 275 mio. i 2014-2016 sender Danmark nu 60. mio. til uddannelse af børn i landets mest udsatte områder via UNICEF. Pakistan har 27 mio. børn mellem 5 og 16, der ikke modtager undervisning.

Danmark støtter med en ny bevilling på 60 mio. kr. gennem UNICEF’s landeprogram uddannelse af børn i Pakistans mest udsatte områder. Målet er inden 2017 at sikre undervisning til 1,2 millioner børn, som ellers ikke ville komme i skole. Det skriver udenrigsministeriet i en pressemeddelele lørdag.

I Pakistan er der 27 millioner børn i alderen 5-16 år, der ikke modtager undervisning. Næsten 7 millioner børn i alderen 5-9 år har aldrig sat deres ben i en skole. Pakistan er ét af de lande i verden, hvor flest børn ikke får skoleundervisning. Den pakistanske regering vil frem mod 2018 fordoble støtten til uddannelse fra 2 til 4 pct. af landets bruttonationalprodukt.

Dansk bistand til Pakistan

Den danske bistand til UNICEFs landeprogram i Pakistan er en del af det samlede danske udviklingsprogram til Pakistan på 275 millioner kroner fra 2014-2016. Dansk bistand gennem UNICEF har tidligere bidraget til at sikre, at mere end 600 skoler er blevet rehabiliteret, og at godt 160.000 unge har fået skoleadgang. Pakistan er et af de lande i verden, hvor flest børn ikke går i skole. Mere end halvdelen af landets kvinder har aldrig modtaget uddannelse. Af de børn, der ikke går i skole, udgør piger mere end 60 pct.

Danske Dan Rohrmann, som er ansvarlig for UNICEFs landeprogram i Pakistan, udtaler:

”Den danske støtte til UNICEFs program i Pakistan er vigtig for at sikre, at børn og unge kommer i skole. Skoleadgang er en fundamental rettighed for alle børn, som skal have mulighed for at bidrage positivt til det pakistanske samfunds udvikling og vækst. Arbejdet med at få børn i skole bør dog ikke stå alene. Det har Danmarks og UNICEFs partnerskab taget hensyn til. Programmet støtter derfor også sundhed, ernæring, vand, sanitet og andre vilkår, der hver især har indflydelse på, om børn kommer i skole og kvaliteten af deres indlæring.”

Handels- og udviklingsminister Mogens Jensen udtaler:

”Uddannelse er et vigtigt redskab til at skabe udvikling. I Pakistan er skolegang afgørende for at forhindre, at unge engagerer sig i anti-demokratiske grupper. Derfor samarbejder vi med FN om, at 1,2 millioner flere unge skal i skole. Indsatsen er rettet mod de mest konfliktfyldte områder i de pakistansk-afghanske grænseområder, hvor mange piger i dag ikke går i skole. For at udviklingen kan bide sig fast, skal uddannelsesindsatsen suppleres af økonomisk vækst og beskæftigelse. Derfor arbejder vi i Pakistan også med et stadigt større fokus på at skabe økonomisk udvikling gennem et styrket dansk kommercielt engagement”.

Det har siden marts været muligt at benytte Danidas erhvervsinstrumenter i Pakistan for at bidrage til den økonomiske udvikling lokalt og samtidig skabe bedre muligheder for de danske virksomheder, der ønsker at engagere sig i landet. Støtten kan eksempelvis bidrage til finansiering af vindmølleparker og vandrensningsanlæg eller til opstart af nye dansk-pakistanske kommercielle partnerskaber.