Mange danskere vil hellere støtte velgørende formål via handel på nettet end ved at spytte i bøsserne ved landsindsamlinger eller udfylde girokort. Det viser en ny, omfattende analyse af danskernes forhold til at støtte hjælpeorganisationer, skriver folkene bag internetportalen “ENGODSAG.DK” onsdag i en pressemedddelelse.
Bag undersøgelsen står Jysk Analyseinstitut, som har interviewet 1.029 repræsentativt udvalgte danskere om deres holdning til velgørenhed.
Selv om den overvejende holdning i befolkningen stadig er, at velgørenhed er noget, det offentlige bør tage sig af, er hele 63 procent af de adspurgte positive over for at støtte hjælpeorganisationer ved at handle i internetbutikker, der betaler til velgørenhed. Analysen viser også, at 600.000 danskere ligefrem foretrækker dette frem for andre former for støtte.
Yngre velstillede mænd viser tydeligst deres opbakning til at støtte hjælpeorganisationerne via e-handel. Undersøgelsen peger på, at de i fremtiden bliver en vigtig brik for hjælpeorganisationerne, fordi de shopper mere på nettet end gennemsnittet, og nu vil handle til fordel for organisationerne.
– Denne del af befolkningen giver traditionelt ikke så meget til velgørenhed. Så handler de, som de angiver i undersøgelsen, vil den økonomiske støtte skabt af privatbefolkningen til de danske hjælpeorganisationer vokse markant i de kommende år på grund af de muligheder, som e-handlen giver, konkluderer tidligere indsamlingschef for Folkekirkens Nødhjælp, Stig Fog, ifølge pressemeddelelsen.
Det er for nyligt blevet muligt at støtte velgørende organisationer via e-handel. Det sker via portalen ENGODSAG.DK, der nu har over 200 internetbutikker tilknyttet. Når kunden køber ind i disse butikker via ENGODSAG.DK, går et en procentdel af købet ubeskåret til en organisation efter forbrugerens valg.
Forbrugere kan derved støtte Kræftens Bekæmpelse, Dansk Røde Kors og Aids-Fondet eller en anden af de 52 organisationer, der er med, uden at betale andet end den normale pris for varen.
– Vi er naturligvis glade for undersøgelsens resultater. Ikke kun fordi de bekræfter, at det er en god ide at kombinere velgørenhed og e-handel. Men også fordi de viser, at et initiativ som vores tiltaler folk, der normalt ikke er bidragsydere og som organisationerne selv har svært ved at nå ud til, fortæller den ene stifter af ENGODSAG.DK, Mads Ellegaard, der ligesom medstifteren, Jonathan Løw, arbejder frivilligt for portalen ved siden af sit job.
Ifølge pressemeddelelsen har de i perioden efter opstarten af hjemmesiden oplevet stor interesse fra både forbrugere, pressen, e-butikker og hjælpeorganisationer. Men eftersom portalens succes i sidste ende afhænger af, hvor mange forbrugere, der på sigt tager initiativet til sig, giver resultaterne fra Jysk Analyseinstitut dem gode forhåbninger for fremtiden.
– Forbrugere har via deres indkøb stor indflydelse på samfundsudviklingen. Problemet er typisk at målrette denne magt og se konkrete resultater af ens indkøb. Forhåbentlig betyder det store potentiale, der viser sig i den aktuelle undersøgelse, at rigtig mange danskere fremover vil købe ind via www.engodsag.dk for på den måde at omsætte deres holdninger til handling, konkluderer Jonathan Løw.
Pressekontakter:
Mads Ellegaard, stifter af ENGODSAG.DK, Tlf.: 51 50 06 76, [email protected]
Jonathan Løw, stifter af ENGODSAG.DK, Tlf.: 25 27 63 39, [email protected]
Hjemmeside: www.engodsag.dk