Samtidig fører en relativ lille rig elite med forbindelserne i orden et liv i sus og dus, som menigmand kun kan drømme om. Ja, vel ikke engang dét.
“Den voksende kløft mellem rig og fattig medfører utilfredshed. Og det skaber konflikter”, skrev vor udsendte reporter, journalist Henrik Lomholt Rasmussen, i Globalnyts tema i anledning af den store lands 40 års jubilæum som selvstændig nation.
Arbejdsløsheden er omkring 80 procent og mange forsøger at leve af småhandel og tilfældige jobs.
”Derfor består udfordringen i at skabe en mere inklusiv vækst, som når ud til den brede befolkning og giver den muligheder for uddannelse og beskæftigelse”, advarede vor ambassadør i hovedstaden Maputo, Mogens Pedersen, om i et interview.
“Det er vigtigt for de 300.000 unge, som hvert år kommer ud på et arbejdsmarked, hvor der stort set ikke er ledige jobs. Det frustrerer de unge dybt og gør dem til lette ofre for ekstreme, religiøse holdninger, fordi ingen anerkender dem,” som han sagde til Henrik Lomholt.
Partiet som patron for landet
Mozambique-kenderen over alle, Joe Hanlon, gav i et andet interview udtryk for, at staten og det bestandigt regerende FRELIMO-parti er smeltet sammen til en og samme størrelse og at FRELIMO ser sig selv som en slags patron for landet, hvor partiet er patronen og borgerne (underdanige) klienter.
Det stemmer godt overens med den vurdering. som den mangeårige franske Afrika-forsker, Gerard Prunier, kom med i dagbladet “Information” for nylig:
“Du får ikke en borgerlig revolution i Afrika, for der er intet uafhængigt borgerskab. I Afrika er erhvervsliv, politik og aristokrati smeltet sammen i én monolitisk magtsøjle”.
Sidst folk gjorde oprør i Mozambique var i 2010, da tusinder gik på gaden i de større byer i protest mod voldsomt stigende priser på brød og andre daglige fornødenheder – og blev spist af med lavere priser.
Ret meget andet skete der ikke.
Hvad vil Danida så fremover med sin bistand?
Ja,advarslerne står i kø og de røde lamper lyser – det gør håbet om et bedre Mozambique også – et åbenhjertigt landepapir, som Danida lagde frem i februar om den politiske, sociale og økonomiske virkelighed, vor bistandsindsats skal operere i fra 2016 til 2020.
Papiret behandler indgående de former for bistand, Danmark gerne vil stille med de kommende fem år, men det er nok især beskrivelsen af “venstrefløjens yndlingsland” i Afrika anno 2015, der umiddelbart må påkalde sig interesse.
Det med venstrefløjen er ikke taget ud af den blå luft. Mozambique blev fra uafhængigheden for snart 40 år siden mål for en strøm af kooperanter og andre “udviklingsfolk”, hvoraf adskillige siden har slået sig ned i det fattige, men smukke land med den gæstfrie befolkning.
Eufori hos de rige – de fattige står udenfor
Danskerne har kunnet opleve en sand lokal eufori de seneste år, fordi der er fundet enorme forekomster af kul, naturgas og mineraler. En eufori, som især de rige gennemlever. Her er alle klar til at skære så meget som muligt af guldkalven.
MEN: De fattige står stort set udenfor. Og de fattige er mindst halvdelen af de ca. 25 millioner indbyggere. Vi taler her om dyb fattigdom – yderste armod – i ofte isolerede og tilbagestående landsdele, der ikke har set nogen nævneværdig fremgang, ja faktisk mindre end i resten af hele det sydlige Afrika.
Vi citerer fra landepapiret (der er på engelsk):
“The discovery of significant mineral resources in Mozambique has led to an understandable euphoria. Yet experience shows that there is no guarantee that income from mineral wealth will benefit the majority of a country’s population”.
Står ved en korsvej
“Mozambique is at a cross-road. Difficult decisions need to be taken. The foundations of an inclusive society (hvor alle oplever fremgang, red.) must be strengthened and put in place where they do not already exist.
Lifting the constraints that prevent the poor from raising their incomes through entrepreneurship and employment is one cornerstone.
Changing the logic and attitude that tend to exclude the opposition and their supporters from decision making, public positions and economic opportunities is another.
To secure prosperity and stability, these foundations have to be builtnow. Once revenue starts to arrive from the mineral industry in volume (formentlig fra 2022, red.), it may be too late”, lyder det advarende i landepapiret, som direkte taler om et “window of opportunity”.
Slappe donorer
Hvordan reagerer de udenlandske donorer af bistand så på det?
Ja, takket være langt bedre skatteopkrævning er bistandens andel af statsbudgettet allerede faldet fra 70 proccent til under det halve. Godt for Mozambique at kunne stå selv, men også færre donor-muskler.
Men vil Mozambiue det rigtige: Hvad når mineralindtægterne vælter ind? Her siger landepapiret:
“The country has gained access to the international capital markets and the scramble for position in relation to the exploitation of the country’s mineral resources is fierce.
Commercial interests are also affecting the behaviour of traditional donors, dampening their appetite for engaging Government in discussion of sensitive issues, such as good governance and the fight against corruption”.
Med andre ord: Donorer, der er blevet slappe i koderne.
Skrækeksemplet Angola
Advarslerne står i kø om, hvordan det er gået andre steder, når pengene fra enorme naturressourcer strømmede ind: De rige bliver rigere og de fattige fattigere.
Angola er et godt eksempel: Her har en lille elite væltet sig i oliepenge, mens det store fattige flertal må klare dagens dont som altid.
Hvad siger landepapiret om det?
“The large revenues to be generated from the exploitation of Mozambique’s vast resources of coal, gas and other mineral deposits could help catapult the country along the way towards an inclusive growth model where the majority of people have opportunities for both contributing to and benefitting from economic growth.
But as experience from other countries wealthy in mineral resources shows, there is also a real risk of setting in motion a negative spiral where the economic interests of the elite prevails to the exclusion of the majority of the population, economically as well as socially and – by implication – also politically”.
En elite, der er ved at bringe sig i position
Papiret fortsætter:
“The Mozambican elite is jockeying for positions in relation to these investments and a considerable part of public or publicly guaranteed investments are sucked into the creation of infrastructure around the extractive complexes.”
”Corruption and misuse of public office is a widespread and serious problem in Mozambique.”
”Comprehensive reforms of public financial management carried out over many years, with support also from Denmark, has significantly reduced the space for misuse of funds on the state budget, although petty corruption in contacts between civil servants and citizens is widespread.”
”With the investment boom, however, grey areas have spread around the state’s participation in economy through State Owned Enterprises, Public Private Partnerships and guarantees.”
Endnu en advarselslampe tændt – nye fede enge for korruption ligger klar. Og det kan dreje sig om enorme beløb.
Et skrækscenarie, et godt et og et midt imellem
Landepapiret opstiller tankevækkende scenarier for, hvordan det kan gå:
“Looking ahead development may take the direction of any one of a range of potential scenarios.
At one extreme, the elite’s hold on political and economic power will be further consolidated based on a reinforcement of state capture (greb om magten) to the exclusion of the opposition and communities who support it.”
”A slightly different configuration of people in the elite may emerge to benefit and a certain level of public expenditures upheld to try to avoid revolt and legitimize the ruling party’s hold on power in a de facto one-party-state.”
”In this scenario the extractive (udvindings) industry is likely to remain as an enclave with few positive linkages and considerable risks to the wider economy. This exclusive model can only be upheld in the face of the growing opposition it is likely to create, by using the coercive means (magtmidler) of the state.”
”This will require excessive defence and security spending and may not prevent low intensity conflicts and bids for cessation coming from the Centre of the country.”
”At the other extreme, the moderate and development oriented forces within Frelimo will prevail and succeed in attracting support for a more conciliatory approach to the opposition and its supporters and for a government program with a much stronger focus on bringing poor people and regions into the mainstream of growth and development.”
”Here, the multi-party democracy stands a much better chance of succeeding.”
”Between these two extremes – the exclusive economic and political model and its inclusive opposite – stretches a continuum of (stribe af) more probable intermediary outcomes.”
”Mozambique’s external partners and perhaps most notably the G19 (donors) continues to wield sufficient power to be able to influence the direction the country will take, both through the political dialogue and the investments it makes to improve people’s lives.”
”However, it will be hard work to overcome the resistance from some G19 members to maintain a critical dialogue in support of an inclusive outcome because of conflicting donor interests and ideas about the level of influence the donors should seek.”
Man kan læse landepapiret i dets helhed på Udenrigsministeriets hjemmeside (PDF, 12 sider).
Læs mere om Mozambique på Wikipedia.
DOKUMENT
Bistanden til Mozambique
(fra anmærkningerne til den afgående SR-regerings finanslov for 2015)
Formålet med det danske udviklingssamarbejde med Mozambique er fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling.
Samarbejdet er fokuseret på følgende områder:
i) vækst og beskæftigelse,
ii) sundhed,
iii) miljø og klima og
iv) retssektoren.
Hertil kommer en udviklingskontrakt omfattende bl.a. makroøkonomisk støtte, herunder generel budgetstøtte.
I overensstemmelse med Danmarks bestræbelser på at skabe en mere strategisk og effektiv udmøntning af udviklingssamarbejdet planlægges det at omlægge udviklingssamarbejdet med Mozambique fra enkelte sektorprogrammer til et samlet landeprogram i 2016 med tilsagn i 2016 og 2017.
Vækst og beskæftigelse
Med et samlet tilsagn i 2010 på 490 mio. kr. indledtes et nyt program til fremme af vækst og beskæftigelse. Under programmet støttes produktivitetsudvikling og beskæftigelse i landbruget og forarbejdningserhverv inden for landbrugsværdikæden. Programmet bygger på erfaringer fra det tidligere landbrugsprogram, Danida Business Partnerships og Danida Business Finance.
Programmet indebærer en væsentligt udvidet støtte til navnlig de små og mellemstore forarbejdnings- og landbrugsvirksomheder. Gennem teknisk og finansiel støtte, herunder garantistillelse for kommercielle bankers udlån til sektoren, sigter programmet tillige mod at forbedre adgangen til kreditmarkedet for at øge investeringerne i landbrugsproduktionen og i resten af den agro-industrielle værdikæde.
Endvidere indgår en komponent til forbedring af vejnettet på distriktsniveau med henblik på at afhjælpe fysiske barrierer for øget økonomisk integration af landområderne samt en komponent med st’tte til organisationer og foreninger, som gennem fortalervirksomhed arbejder for at fremme erhvervslivets rammebetingelser. Som led i landeprogrammet planlægges et nyt tilsagn til vaekst og beskæftigelse i 2016.
Sundhed
Der blev afgivet tilsagn på 450 mio. kr. til sundheds- og ernæringsprogrammet i 2012 for perioden 2012-2017.
Støtten til sundhedssektoren gives dels centralt til udmøntning af den nye nationale sundhedsstrategi, med fokus på fremme af befolkningens, især de mest udsatte gruppers, seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder.
Dels gives støtten direkte til Tete provinsen gennem decentral sektorbudgetstøtte med fokus på sårbare grupper og på at sikre lige adgang til sundhedsydelser for alle. Ligeledes støttes decentralisering af sundhedssektoren.
Inden for ernæring støttes retten til mad og god ernæring gennem etablering af bæredygtige tværfaglige planlægnings- og finansieringsmekanismer.
Programmet vil desuden sikre, at der er tilstrækkelig kapacitet til opnåelse af resultater. Dette gøres bl.a. ved at inkludere børn og unge i forebyggelse af hiv/aids.
Civilsamfundet støttes med henblik på at opbygge social ansvarlighed, god regeringsførelse og respekt for menneskerettigheder. Programmet lægger stor vægt på innovative indsatser. Der forventes et nyt tilsagn i 2017 som en del af landeprogrammet.
Miljø og klima
I 2010 blev et nyt femårigt miljøprogram godkendt med en bevilling på 235 mio. kr. Programmet sigter på at styrke den nationale miljøregulering for at fremme primært den fattige befolknings leveforhold og bidrage til grøn vækst. Indsatser til imødegåelse af de negative effekter af klimaændringer er en vigtig del af programmet.
I den institutionelle støtte til Miljøministeriet er der lagt særlig vægt på at sikre, at miljø- og klimahensyn afspejles i alle sektorer, og der ydes herunder støtte til det nationale institut for katastrofeberedskab.
Derudover ydes der støtte til miljøindsatser i et antal provinsbyer og til styrkelse af civilsamfundets rolle for at fremme miljøbeskyttelse og en bæredygtig udnyttelse af naturressourcer.
En brobevilling på 30 mio. kr. gives i 2014 for at sammenkæde det nuværende miljøprogram med et nyt femårigt miljøprogram, som forventes indgået i 2017 som en del af landeprogrammet.
Udviklingskontrakt (generel budgetstøtte)
I 2010 blev et nyt fireårigt program for støtte til Mozambiques statsbudget og reform af den offentlige økonomi- og skatteforvaltning godkendt.
Budgetstøtten gives som årlige bidrag på baggrund af en samlet vurdering af Mozambiques fremskridt med hensyn til at bekæmpe fattigdom og øge ansvarligheden i økonomiforvaltningen i den offentlige sektor.
I 2014 forventes indgået en treårig udviklingskontrakt med en bevilling på 125 mio. kr. til støtte for reform af den offentlige økonomistyring, forskning og fortalervirksomhed dækkende perioden 2015-2017.
Beløbet for den forventede indgåede udviklingskontrakt er dermed justeret i forhold til finansloven for 2014, hvor der var planlagt indgået tilsagn for 270 mio. kr. i 2014, blandt andet på baggrund af, at selve budgetstøttedelen af programmet er blevet udsat til forventet indgåelse i 2015, hvor der er afsat 90 mio. kr. til dette formål.
Om budgetstøtte i landepapiret
Last, but by no means least, a continuation of general budget support allows us to participate in the political dialogue and discussion and monitoring of government-wide performance, that help secure finance of underfunded sectors and maintain a bird’s eye perspective on trends and challenges.
Retssektoren
I 2008 blev en ny fase af støtten til retssektoren godkendt med en samlet bevilling på 150 mio. kr. for årene 2008-2013.
Støtten gives til domstolssystemet, anklagemyndigheden og institutioner under Justitsministeriet med sigte på at øge befolkningens adgang til et styrket og mere effektivt retssystem.
Desuden støttes civilsamfundsorganisationer, der arbejder indenfor området. Gennemførelsen af støtten til retssektoren har været langsommere end forudset og formodes at fortsætte til udgangen af 2015.
Andet
Udover den del af udviklingssamarbejdet som foregår gennem større indsatser, støttes mindre projekter og programmer, der ligger inden for formålet med udviklingssamarbejdet med Mozambique. I 2015 planlægges aktiviteter for 5 mio. kr.
I 2015 planlægges over nærværende konto udbetalt ca. 351 mio. kr. til Mozambique. Hertil kan komme udbetalinger fra bl.a. Danida Business Partnerships, den humanitære ramme, klimapuljen, danske civilsamfundsorganisationer, regionale programmer mv.
Forventede udbetalinger:
- 2014: 273 mio. kr.
- 2015: 351 mio. kr.
- 2016: 337 mio. kr.
- 2017: 339 mio. kr.
- 2018: 338 mio. kr.