Pakistan har længe været et land, hvor shia-muslimer blev myrdet for deres religiøse overbevisning, hvor sikher var forment adgang til deres templer og hvor kristne helgengrave er blevet destrueret af selvmordsbombere.
Landets ”founding father” og Gandhis nære ven Muhammed Ali Jinnahs drøm om religiøs pluralisme og tolerance er derfor svær at få øje på.
På græsrodsniveau har der dog været adskillige forsøg på at bringe landet tilbage til fordumstid og det ideal Jinnah havde opstillet for sit folk, herunder at bruge kunsten til at udtrykke tanker om fred i det uroplagede land.
Den pakistanske teater gruppe Ajoka blev stiftet i 1983 af Salman Shahid og Madeeha Gauhar, som i 2006 vandt den hollandske ærespris Prins Claus, der gives til initiativer, der har bidraget særligt til kultur og udvikling i tredje verdenslande.
Særlig bemærket gjorde gruppen sig, da de i 2007 viste stykket ”Burqavaganza”, som ledte til en politisk kontrovers, hvor landets kulturminister truede med at lukke teatret ned.
Ifølge New York Times brugte kulturministeriet islam til at begrunde vreden:
“This is an Islamic democracy, not a working democracy,” ministeriet mente at stykket ville ”forurene de unges sind”.
Humlen i Burqavaganza-kontroversen var, at stykket viste skuespillere i burkaer, der behandlede emner som sexuel diskrimination og fanatisme.
Kulturel udveksling skal nedbryde fordomme
Som en del af teatrets ’fredsmission’ skal projekt Theatre For Peace nu udvides til hele Sydasien, for at skabe et samarbejde mellem teatergrupper i Indien og Pakistan.
Partnerskabet vil benytte teater, seminarer og workshops, til at fremme fred og tolerance.
Teatrets projektudvalg, der mødtes i januar i Lahore for en godkendelse af programplanerne, nærer håb om at den kulturelle udveksling kan være med til at nedbryde fordomme mellem ærkerivalerne Pakistan og Indien, som længe har udkæmpet en af vor tids største proxy-krige.
Ydermere valgte holdet bag i 2015 at sprede fredsbudskabet til Vesten, hvor de blandt andet optrådte på Georgetown University, Washington DC, Stanford, California og National Theatre i London.
Et kærlighedsikon vækkes til live
”Bulha” er en hyldest til mystikken og skildrer sufi-poeten Bulleh Shahs (1680-1758) liv i en tid, hvor det mogulske rige i Indien var i opløsning.
Gensidigt ødelæggende religiøse konflikter og kampe skabte et ideologisk kaos i regionen, som har varet ved til i dag.
Bulha blev i denne periode et symbol på en mere humanistisk tilgang til verden og et håb for de svageste. I et kaos af had skabte Bulha rum for at tale om tolerance og kærlighed, dette blandt andet ved at tale om religiøs tolerance til folket.
Bulha skrev om folkets lidelser og håb i hans poesi (en punjabi verseform, der kaldes kafi).
Hans fordømmelse af mullahernes misbrug af religionen skaffede ham adskillige døds-fatwaer på halsen, hvilket betød at han efter sin død var forment adgang på begravelsespladsen i Kasur (Punjab).
I dag ligger Bulha dog begravet i byen, hvis centrum har rykket sig efter hans hvilested.
Mere info findes på teatrets officielle hjemmeside