Saving Undergrund Artists (SUA)
Mere information om hiphop events på deres facebook.
Disse open mic events er organiseret af organisatinen
Okoa Mtaa, som sideløbende har det omtalte dokumentarfilm projekt, som hedder
Kibanda Umiza. Ordene er swahili slang. Det betyder egentlig et hus af træ, men her refereres der til de træbarakker som fungerer som biografer i fattge områder overalt i Østafrika.
Det er en tidlig lørdag aften i Arusha. Jeg mødes med Biggie og hans kolleger fra Saving Undergrund Artist på en mørk bar i byens udkant, hvor der ofte er live musik. Udover den månedlige åbne scene er de også involveret i Arusha African Film Festival (AAFF) og Jambo Festival.
Biggie indleder med at fortælle, at de meget hurtigt indså, at en helt ucensureret åben scene ikke fungerede godt. Derfor har de opstillet en forudsætning for at kunne optræde. Man skal forinden have deltaget i en workshop. I workshoppen forsøger de at udvikle kunstnernes talent og træne dem i at optræde på en scene.
I Arusha er hiphop ikke kun hiphop
Selvom deres udgangspunkt fra starten har været hiphop, så skal hiphop forstås bredt. I hvert fald er der rum for alle kunstneriske genrer. De forskellige udtryksformer har ordet, stemmen og poesien til fælles.
Ifølge Biggie skyldes fokus på hiphop, at alle i Arusha er vokset op med hiphop.
“Arusha er The Hiphop City i Tanzania”, smiler Biggie konstaterende.
Streaming af dokumentarfilm på gaderne
De har et sideløbende projekt, hvor de laver film. Filmene handler om sociale temaer. De streames på gadeplan med efterfølgende debat. Derres filmprojekt kan minde lidt om forumteater.
Wikipedia om forumteater: forum
I begge tilfælde præsenteres konkrete sociale problemstilling fra folks hverdag, hvorefter henholdsvis film eller teater indgår i en læringsproces med henblik på at finde løsninger på hverdagens udfordringer. De deltog i årets udgave af Arusha African Film Festival i midten af september.
Organisation og proces
Det fremgår tydeligt, at de er meget reflekterede med hensyn til organisationsformer og dynamiske processer. Noget tilsvarende kan man opleve generelt i Østafrika.
Overvejelser over organisation og proces er ikke noget sekundært, men noget der fremhæves eksplicit.
Jeg spørger Biggie om, hvorfor de lægger så stor vægt på det organisatoriske. Han forklarer, at det hænger sammen med, at Tanzania er en ny nation med mange udfordringer. Han fremhæver, at landet er på trods af 50 års uafhængighed fortsat meget præget af kolonitiden. Hans pointe synes at være, at landet har få faste strukturer. Inden for kunst og kultur er organiseringerne stadig løse og svage. Derfor føler hans generation stort behov for at udvikle nye rammer og former at organisere sig i.
I september rejste Morten Ranum rundt i Tanzania, Kenya og Uganda. Her besøgte han en række forskellige festivaler inden for kunst, kultur, kreativitet og innovation. De besøgte festivaler omfatter Sondaka Festival (Nairobi), Storymoja Festival (Nairobi) og Bayimba International Festival of the Arts (Kampala). Desuden besøgte han arrangørerne af Jambo Festival (Arusha) og Saving Underground Artists (Arusha).