DanWatch: Københavns kommune bør overveje sine investeringer i fransk transportselskab

Forfatter billede

DanWatch sætter i denne uge fokus på Københavns Kommunes investeringer i det franske transportselskab Veolia, der trækker sig fra letbanen i Jerusalem, men fortsat har aktiviteter på Vestbredden.

Servicering af bosættelser i de besatte områder har vist sig at være en upopulær forretning for selskabet Veolia. Derfor trækker det franske transportselskab sig fra det israelske projekt efter internationalt pres.

Skriver DanWatch i deres nyhedsbrev tirsdag.

Letbanen mellem Vestjerusalem og bosættelser på Vestbredden forventes åbnet i 2011.

Op til færdiggørelsen af den omstridte letbane mellem Vestjerusalem og ulovlige bosættelser på Vestbredden sælger Veolia deres aktier i projektet.

Ifølge den israelske avis Haaretz har afvikling af Veolias engagement i letbanen været på selskabets dagsorden længe, men det er først blevet bekræftet nu.

Engagement med dyre konsekvenser

Veolia har stået for fem procent af produktionen af letbanen og 80 procent af driften. Et engagement der har affødt internationale protester og haft negative økonomiske konsekvenser for transportfirmaet. I 2009 mistede Veolia flere hundrede millioner euro på kontrakter i Melbourne, Hong Kong, Tehran, Bordeaux, Stockholm, og i april 2009 stemte byrådet i Galway, Irland, imod fornyelse af Veolias kontrakt på driften af undergrundsbanen.

I 2006 afviklede den hollandske bank, ASN, deres aktier i Veolia i 2006, i 2010 traf Swansea City Council (UK) en beslutning om at afinvestere fra selskabet og hos den svenske pensionsfund AP7 er selskabet blacklistet på grund af dets medvirken til brud på international lov.

Offentlige investeringer i Veolia

I Københavns Kommune har det også været diskuteret at sælge kommunens aktier i selskaber, der ifølge den israelske organisation Who Profits er involveret i besættelsen af Palæstina. I alt har Københavns Kommune investeringer i 13 selskaber, der står på Who Profits liste, herunder også Veolia.

Forslaget om at afvikle disse investeringer blev dog nedstemt i september 2010 i Københavns Kommunes borgerrepræsentation. Socialborgmester Mikkel Warming (Ø), der stillede forslaget, ser Veolias afvikling af aktiviteter i letbanen som en sejr:
-Det viser, at det internationale pres har virket, fordi det er blevet dyrt for Veolia. Men nu er det også vigtigt at følge sagen til dørs og forholde sig til, hvad de ellers laver på Vestbredden, sige han.

Veolia stadig aktiv på Vestbredden

En Veolia skraldevogn henter affald i bosættelsen Tomer og dumper det i Tovlan landfill. Foto: Corporate Occupation.

Selv om Veolia nu sælger sine aktier i letbanen, er der dog intet, der tyder på, at selskabet fuldstændigt stopper sit engagement i det kontroversielle område. Veolia vil fortsat stå for busdriften på Vestbredden, der udelukkende servicerer israelske bosættere.

Derudover vil Veolia stadig administrerer Tovlan Dumpsite på Vestbredden. En losseplads hvor flere tons affald fra bosættelser dagligt bliver dumpet, angiveligt inklusiv giftigt affald, såsom brugte nåle fra hospitaler i Israel.

Veolia under Ethixs lup

Danske Invest, Danske Banks investeringsselskab, som er med til at håndterer Københavns Kommunes investeringer, bekræfter, at danske banks screeningsselskab, Ethix, har kig på Veolia.

Investeringsselskabet kan dog ikke sige noget om, hvad man har fundet frem til, eller hvornår man ville kunne forholde sig til investeringer i Veolia:

-Det hele afhænger af virksomhedens villighed til at indgå i dialogen og derudover kompleksiteten i problemstillingen så som hensyn til verserende retssager, kontraktslige forhold, udtalelser fra myndigheder m.m., siger Thomas H. Kjærgaard, ansvarlig for Danske Bank-koncernens ansvarlige investeringer.

-Det er klart, at aktiviteter, der strider mod international lov og dermed vores SRI politik, er problematiske, og her synes udbygning af infrastruktur i de besatte områder særligt vanskeligt at acceptere, siger Thomas H. Kjærgaard, Danske Bank, der ikke vil fortælle, hvad dialogen med Veolia har bestået i.

Synlighed skaber ansvar

PFA Pension bekræfter også, at de har aktier i Veolia, og har gennem GES Invest udtrykt bekymring over Veolias involvering.
For investeringsselskaberne er grænsen for, hvornår det er etisk problematisk for en virksomhed at involvere sig i bosættelser, ved at rykke sig:

-Jeg tror allerede den har rykket sig, det skyldes i høj grad opmærksomheden på det. Jo mere synlighed der er, jo lettere bliver det at stille virksomheder til ansvar for deres handlinger. Det er klart, at det påvirker den måde, som virksomheder og investorer agerer på, siger Thomas Torp, direktør for public affairs hos PFA.

Veolia har ikke ønsket at kommentere årsagen til deres aktiviteter i Israel og på Vestbredden, men henviser til deres hjemmeside, hvor de beskriver selskabets fortsatte ønske om at tage del i Israels infrastruktur.

Fakta:

Det fransk transportselskab Veolia indgik i 2002 i City Pass konsortiet, der skal konstruere og drive en letbane mellem det israelske Vestjerusalem og bosættelser på den besatte Vestbred. Letbanen har været kritiseret for ikke at tilgodese palæstinensiske interesser og for at skabe “facts on the ground”; fysiske strukturer der bidrager til at cementere de ulovlige bosættelser.