EU: Nej til opgør med miljøskadelig skrotning af skibe i Asien

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

EU-parlamentet afviste torsdag et forslag fra Den Grønne Gruppe, der skulle komme skrotning af skibe på asiatiske strande til livs. Skibsophugningen er skadelig for både miljø og mennesker, men syv stemmer blev udslagsgivende, skriver Margrethe Auken i sit nyhedsbrev.

I 2012 blev 365 europæiske skibe, herunder seks danske, solgt og sendt til ophugning på strande i fjernøsten, skriver Margrethe Auken (medlem af EU-Parlamentet for SF) i sit nyhedsbrev mandag.

Hun fortsætter:

Langt størstedelen af skibsophugningen i udviklingslandene foregår under forfærdelige forhold for mennesker og miljø.

Skibene sejles med fuld fart ind på stranden og skæres dér op stykke for stykke uden hensyn til og forsigtighed med kemikalier og andre miljø- og sundhedsskadelige materialer.

Arbejdet foregår til stor fare for dem der udfører det – i reglen for en ussel løn.

I torsdags stemte det samlede Europa-Parlament om at komme denne sørgelige, men desværre meget udbredte praksis til livs.

Og her blev den helt centrale del af initiativet, en ophugningsfond, som skibene skulle betale en lille afgift til ved anløb af EUs havne for at gøre ordentlig skibsophugning konkurrencedygtig, afvist med et snævert flertal på bare syv stemmer (292 for, 299 imod).

Værre endnu: stemmerne fra den danske højrefløj i Parlamentet var sågar tungen på vægtskålen. Sikke en redelighed!

Skrinlægningen af ophugningsfonden er først og fremmest resultatet af en oprørende lobbykampagne, som også danske havne og rederier har været med til.

Men på trods af at forslagets ordfører, de Grønnes Carl Schlüter, kunne bevise at påstanden om høje omkostninger og overbebyrdet havneadministration var lodret forkert, havde lobbyisterne penge og kræfter til at blokere for dette vigtige initiativ.

Det betyder at skibssektoren også fremover slipper for at betale for forsvarlig skrotning af deres egne skibe, og de kan fortsætte med skubbe byrderne over på de fattigste lande.

Det er en elendig reklame for de mange danske virksomheder, der lever af søfart verden over, slutter Margrethe Auken.

Se også telegrammet
http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/18-04-13/strammere-krav-om-ophugning-af-skibe-i-asien-kan-g