Fagforeningsmand: Nicaragua-kanal skal bygges under ordnede forhold

Hedebølge i Californien. Verdens klimakrise har enorme sundhedsmæssige konsekvenser. Alligevel samtænkes Danmarks globale klima- og sundhedsindsats i alt for ringe grad, mener tre  debattører.


Foto: Kevin Carter/Getty Images
Forfatter billede

Af Jesper Nielsen, 3F

En ny kanal tværs gennem Nicaragua i Mellemamerika skal forbinde Atlanterhavet og Stillehavet, men byggeriet må ske på en måde, så fagforeningsrettigheder sikres, mener bygningsarbejderformand. 

Den store kanal er kontroversiel i Nicaragua og udenfor. En heftig diskussion er i gang om mega-projektet, som både kritiseres for at true miljøet og tusindvis af nicaraguaneres ret til den jord, de bor på.

Nogle tvivler på at projektet er realistisk. Det Hong Kong-baserede konsortium HKND skal både bygge og skal drive kanalen på ganske fordelagtige vilkår.

Luis Barbosa har i mange år været formand for bygningsarbejdernes fagforening i Nicaragua, SNSCAASC, en af 3F’s partnerorganisationer i landet. Vi har talt med ham om gigant-projektet.

For Luis Barbosa er kanalen mere et håb end en trussel

“Vi er ikke bekymrede. Vi samarbejder med byggeriets arbejdsgivere og regeringen om, at der bliver ordnede forhold, så landet får mest muligt ud af det. Det kan blive et spring fremad for Nicaraguas udvikling”, siger forbundsformanden.

Barbosa gentager regeringens tal om, at de nuværende fire procent i årlig økonomisk vækst vil blive fordoblet til otte pct. som konsekvens af kanalbyggeriet. Han forventer 50.000 nye jobs over en fem-årig periode og mener, at Nicaragua er i stand til at levere arbejdskraften.

Kanalen mellem Atlanter- og Stillehavet er en investering på 50 milliarder dollars (300 mia. kr.). Det er en stor mundfuld for et lille land med en bruttonationalindkomst på godt 11 mia. dollars. Men tanken er ikke ny. Faktisk har der været planer om sådan en kanal i over 100 år.

Langs kanalen vil der blive opført havneanlæg, lufthavn, turist-komplekser, toldfri handelsområder og forbedrede landeveje. Kanalen bliver bred og dyb nok til de største containerskibe og vil udgøre en hård konkurrent til Panama-kanalen.

International støtte

Det internationale bygningsarbejderforbund, IBW, støtter den faglige organisering i store byggeprojekter i Mellemamerika. Støtten går bl.a. ud på at kortlægge projekterne og forhandle med multinationale virksomheder

Luis Barbosa sidder i IBW’s ledelsesgruppe for Mellemamerika og Caribien.

Samarbejde fra starten

Læs videre på

http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/internationalt/3e47dad8a5d34486b55e3907d1a8f204-20141214-ny-kanal-skal-bygges-under-ordnede-forhold 

Jesper Nielsen er international rådgiver i 3F.

Kilde: Seneste udgave af Fagbladet 3Fs internationale nyhedsbrev 22.12.14.

Se også telegrammerne

http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/28-08-14/danske-interesser-i-omstridt-nicaraguakanal

http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/16-06-13/kinesisk-selskab-m-nu-bygge-k-mpe-kanal-gennem-nic