Nyt Mærsk-skib skrottes på livsfarligt værft i Bangladesh

danwatch
Forfatter billede

På værftet i Bangladesh bliver et olieskib fra Mærsk netop nu ophugget af arbejdere i bare tæer, som ikke bærer basalt sikkerhedsudstyr på trods af risikoen for livsfarlige gasser, asbest og kemikalier.

Chef for bæredygtighed i Mærsk Annette Stube erkender, at Mærsk ikke har været gode nok til at sikre, at skibet bliver ophugget på et forsvarligt værft. Hun understreger, at Mærsk er “virkelig, virkelig kede af det”.

Janata Steel-værftet i Bangladesh, hvor Mærsk-skibet ophugges, bryder både national lovgivning og internationale standarder. Alene i år har 17 mennesker mistet livet på strand-værfterne i Chittagong, Bangladesh. Arbejderne bærer intet sikkerhedsudstyr på trods af, at de farlige gasser, som de indånder ved flammeskæring, kan give KOL og bronkitis.

”Himmelråbende mangel på respekt for arbejderne”

Tidligere tilsynschef og chefkonsulent i Arbejdstilsynet i Danmark, Hasse Mortensen, siger om Danwatchs billeddokumentation:

“Det, jeg ser, er mennesker, der på ingen måder er udstyret til den opgave, de udfører. Der er ikke taget det mindste hensyn til deres sikkerhed. Det værft lever ikke op til nogen standarder for acceptabelt arbejdsmiljø. Jeg mangler ord. Det er en himmelråbende mangel på respekt for arbejderne”.

Selvom Mærsk er kede af, at skibet er endt til ophugning på det livsfarlige værft i Bangladesh, mener selskabet ikke, at det er deres ansvar.

“Det er den køber, der sendte skibet til Bangladesh, der bærer ansvaret”, fastholder Annette Stube.

Ifølge advokat Poul Hauch Fenger, der har lang erfaring med danske og internationale straffe- og menneskerettighedssager fra FN og EU, kan Mærsk imidlertid ikke fralægge sig ansvaret.

“Det er så utrolig belejligt i forretningsmæssige sammenhænge at kunne sende ansvaret videre til en mellemhandler. Men Mærsk har et ansvar for at respektere arbejdstagerrettigheder og miljøet i alle led af sine varekæder. Det står fuldstændig klart, at FN’s retningslinjer for Erhverv og Menneskerettigheder er blevet brudt i denne sag. Den er ikke meget længere”, siger Poul Hauch Fenger.

Danwatch-undersøgelsen er lavet i samarbejde med Dagbladet Politiken og TV2.

Du kan finde undersøgelsen på Danwatchs hjemmeside