154 millioner dollars. Det er omfanget af en ny aftale, der skal sikre udvidelsen af havnen i Dar es Salaam, Tanzanias kommercielle hovedstad. Aftalen er indgået mellem Tanzanias regering og den kinesiske statsejede ingeniør virksomhed China Harbour Engineering Company (CHEC), med forhåbningen om, at kunne profitere fra landets lange kyststrækning med henblik på at øge og forbedre infrastrukturen samt handelsmulighederne i landet.
Projektet vil blive finansieret af Verdensbanken over en periode på 36 måneder. Udvidelsen af det strategiske og centrale havneområde i Dar es Salaam, der er indgangsporten til hele 90% af Tanzanias handel, indebærer opførslen af en såkaldt roll-on, roll-of terminal samt udbygning og styrkelse af syv af havnens nuværende kajpladser.
Ved at øge kapaciteten og forbedre den overordnede service i den centrale Dar es Salaam havn øges samtidig konkurrenceevnen for den Østafrikanske region, da havneområdet er adgangsvej til indlandsområder som Burundi, Rwanda, Malawi, Zambia, Uganda og det østlige DRC.
Verdensbanken har i en rapport fra 2014 estimeret at den manglende funktionalitet og ineffektivitet af havneområdet koster Tanzania og de omkringliggende nabolande op mod 2,6 milliarder dollars om året. Den Østafrikanske region har i årtier lidt under manglende investeringer i infrastrukturen, på trods af voksende interesse fra større olievirksomheder, der tiltrækkes af regionens gas og olieforsyninger.
Udvidelsen af havnen og investeringer i infrastrukturen i Tanzania sker således også som led i at øge eksporten af olie fra Østafrikanske producenter, og dermed gøre regionen mere konkurrencedygtigt på det globale oliemarked.