Tid:

Sted:

Arrangør: N/A

Startmøde for Verdens Bedste Nyheder 2014

Mødet er for generalsekretærer, kommmunikationschefer, frivilligkoordinatorer, kampagnefolk og andre nøglepersoner for Verdens Bedste Nyheder.

Direktør for FNs Millenium Campaign, Corinne Woods, åbner ballet – og derefter får deltagerne indspark til den konstruktive kommunikation fra Ulrik Haagerup, chef for DR Nyheder.

TID: Onsdag d. 12. marts, kl. 9.30 – 15.00


Mødet er for generalsekretærer, kommmunikationschefer, frivilligkoordinatorer, kampagnefolk og andre nøglepersoner for Verdens Bedste Nyheder.

Direktør for FNs Millenium Campaign, Corinne Woods, åbner ballet – og derefter får deltagerne indspark til den konstruktive kommunikation fra Ulrik Haagerup, chef for DR Nyheder.

TID: Onsdag d. 12. marts, kl. 9.30 – 15.00

STED: Eigtveds Pakhus, Sal II, Asiatisk Plads 2, Christianshavn, Kbn K

TILMELDING udløb mandag d. 10. marts kl. 12.

PROGRAM

Kl. 9.30-10.00 ANKOMST – kaffe & brød

Kl.10.00-10.10 Velkomst ved udviklingsminister Mogens Jensen (TBC)

Kl.10.10-10.15 Gennemgang af dagens program og præsentation af styregruppe samt oplægsholdere ved sekretariatsleder Thomas Ravn-Pedersen, Verdens Bedste Nyheder

Kl. 10.15-11.15 Konstruktive nyheder

I journalistik er vi vant til, at en god historie er en dårlig historie.

Men nyhedsdirektør Ulrik Haagerup var i Dubai i november 2008 på World Economic Forums Global Agenda topmøde med til at konkludere, at medierne ikke kun har en pligt til at være vagthund men også skal bidrage til at gøre kloden til et bedre stede at leve ved at bringe konstruktive nyheder om fremskridt og ved at bygge bro mellem verdens folk.

Ulrik Haagerup har udgivet bogen ”En konstruktiv nyhed”. Hvordan arbejder DR konkret med de globale konstruktive nyheder – og kan udviklingsorganisationerne hjælpe til?

Oplæg ved og debat med nyhedsdirektør Ulrik Haagerup, DR.

Spørgsmål & svar.

Kl. 11.15-12.15 UN Millennium Campaign

Om godt 600 dage nærmer målstregen sig for 2015 Målene – meget er allerede nået, men desværre halter enkelte mål stadig efter. Hvordan forbereder FN sig på at slutte epoken med 2015 Målene og gøre sig klar til de kommende bæredygtighedsmål?

Hvordan inddrager man verdens befolkninger i at formulere fremtidens mål? Er det bare en smart gimmick, eller kommer der noget reelt ud af My World kampagnen?

Hvordan kan Danmark og Verdens Bedste Nyheder bedst støtte op om de globale mål?

Oplæg ved og debat med UN Millennium Campaigns direktør Corinne Woods fra New York. Spørgsmål & svar.

Kl. 12.15-12.20 Introduktion til eftermiddagens faglige værksteder

Kl. 12.20-13.15 Frokost og networking

Kl. 13.15-14.45 FAGLIGE VÆRKSTEDER

Tilmelding til værkstederne sker ved ankomst til Eigtveds Pakhus onsdag morgen

WORKSHOP 1: Verdens Bedste Nyheder 2014 – idéudvikling på årets kampagne

For femte gang skal NGO’er, FN, Danida og virksomheder i fællesskab løfte Verdens Bedste Nyheder ud til danskerne. Masser af aftaler er på plads, og vi har gode erfaringer fra de første år.

Men hvordan kan vi i fællesskab give kampagnen en ekstra skalle her i det næstsidste år for 2015 Målene. Workshoppen prøver at udvikle ideer til en endnu skarpere og mere udbredt kampagne.

Ved politisk kommentator og VBN styregruppemedlem Rasmus Jønsson og VBNs sekretariatsleder Thomas Ravn-Pedersen.

WORKSHOP 2: Hvordan integreres #hashtags i kampagner og skaber synlighed

Du ser dem alle steder, og de bruges konstant – #hashtags. Men hvad betyder de egentlig, hvilken rolle spiller de på Instagram, Facebook og Twitter, og hvordan får man dem integreret i sine kampagner?

Du får tips og tricks til, hvordan du bliver rigtig god til at håndtere forskellige slags hashtags, og du får konkrete råd til, hvordan hashtags kan bruges til at skabe engagement. Vi gennemgår eksempler fra Folkekirkens Nødhjælp, Verdens Bedste Nyheder og andre organisationer og ser på, hvad der har virket, og hvad der ikke har virket.

Ved Christian Sophus Ehlers, projektleder for Nye Medier hos Folkekirkens Nødhjælp og Maria Bach Sørensen, projektleder for Frivillignet hos Red Barnet.

WORKSHOP 3: Kampagneværktøjernes ABC

Hvordan skaber man en konstruktiv kampagne, hvor kommunikation, koncept og budskab går op i en højere enhed?

På denne workshop får du konkrete inputs til, hvordan man skaber løsningsorienterede kampagner, der oplyser og engagerer. Vi fremhæver et par centrale kampagneværktøjer og gennemgår vores favoritkampagner for at analysere, hvad der virker.

Ved Rasmus Meyer, kommunikationschef for Amagerforbrændingen med stærke erfaringer fra Christiansborg, elev- og studenterbevægelsen og den amerikanske valgkamp, og kampagnekonsulent Maria Grabowski fra Verdens Bedste Nyheder.

WORKSHOP 4: Sådan kan vi (også) skrive om u-lande

Er alle mennesker i u-lande virkelig fattige, syge, ramt af katastrofer og hungersnød – eller er der noget i vores kommunikation, der ikke hænger sammen?

Konstruktiv journalistik fokuserer på både succeser og udfordringer, taler i øjenhøjde og forsøger at få nuancerne med. Få pennen frisket op og nye værktøjer til fair formidling af u-lande. Sofie Schousboe, projektleder for Reframing the Message hos CISU og Louise Voller, tidligere projektleder hos Verdens Bedste Nyheder og nu redaktør hos DanWatch.

14.45-15.00 Opsamling fra værksteder – og et kærligt spark bag i…

Politisk kommentator og VBN styregruppemedlem Rasmus Jønsson forklarer hvorfor Verdens Bedste Nyheder også er en politisk kampagne

Man kan læse mere om Verdens Bedste Nyheder på
http://verdensbedstenyheder.dk