Tid:

Sted:

Arrangør: N/A

Made in China – kinesisk mini-filmfestival i København

Der er både cirkelspark, døvemassage og stikkende socialrealisme på programmet, når Cinemateket vender lyskeglen mod ‘Riget i midten’. 

Der er både cirkelspark, døvemassage og stikkende socialrealisme på programmet, når Cinemateket vender lyskeglen mod ‘Riget i midten’. 

Serien består af lutter danmarkspremierer og omfatter bl.a. to film, som var i hovedkonkurrence ved sidste års Berlin Film Festival – den unikke sørgmuntre ‘Blind Massage’ og den forrygende moderne western ‘No Man’s Land’. 

TID: Fra fredag d. 15. maj kl. 19.15 til fredag d. 29. maj kl. 19.15

STED: Cinemateket, Det Dansk Filminstitut, Gothersgade 55, København K.

Se meget mere på 

http://www.dfi.dk/Filmhuset/Cinemateket/Billetter-og-program/Serie.aspx?serieID=11023

Billettelefon: 33 74 34 12

ÅBNING MED INSTRUKTØRBESØG OG RECEPTION DEN 15. MAJ

Den kinesiske filmserie åbner fredag d. 15. maj med ‘Brotherhood of Blades’ og med besøg af instruktøren Xiu Chun Dao og fem andre kinesiske filmfolk. Efter filmen er der reception i Asta Bar.

Kina – et nyt stort film- og biografland

Salget af biografbilletter i Kina steg sidste år med 33 procent og nåede næsten fem milliarder, og det forventes, at Kina i 2017 vil have en større biografomsætning end USA.

Kina har i dag 23.600 biografsale, hvilket stadig ikke er mange for en befolkning på 1,3 milliarder, men tallet voksede med 5.000 hele sale sidste år. 

Det er ikke mindst de nationale film, der trækker publikum til billetlugerne.

Den kinesiske filmserie i Cinemateket præsenterer seks nye film, som demonstrerer den store bredde og kreativitet i kinesisk filmproduktion. ‘Brotherhood of Blades’ føjer sig ind i rækken af ekstravagant producerede historistiske ramasjangdramaer, der dominerer billetlugerne i Beijing og Shanghai. 

Kampsportstjernen Jet li har med sin hovedrolle i det bevægende drama ‘Ocean Heaven’ for en stund skiftet kung fu-genren ud med socialrealisme, og blandt de øvrige film er den meget roste debutfilm ‘So Young’, der var en stor publikumssucces i Kina. 

Den digitale teknologi har ‘demokratiseret’ kinesisk filmproduktion, som indtil for ikke så mange år siden var forbeholdt nogle få udvalgte, og den økonomiske udvikling i Kina har samtidig åbnet for koproduktioner med Hongkong og udenlandske selskaber.

Et eksempel er ‘American Dreams in China’, som blev instrueret for det kinesiske marked af Hongkong-instruktøren Peter Chan.

Serien er blevet til i samarbejde med Film Bureau of China’s State Administration of Film, Radio and Television og Den Kinesiske Ambassade i København.